Een pakkend merkverhaal schrijven: van visie naar storytelling

Als iemand vraagt wat jouw bedrijf of merk doet, kun je waarschijnlijk een prima beschrijving voorleggen. Je vertelt wat jullie doen of verkopen, hoe lang al en in welke markten jullie actief zijn. Maar spreek je ook over waar je merk voor staat? Wat jullie drijft? En welke emotionele waarden jullie onderscheiden?

Je authentieke merkverhaal maakt je uniek en dient als aanknopingspunt voor alles wat je merk naar buiten brengt. Het is de porte-manteau van je communicatie: als je een idee niet aan die kapstok kunt hangen, sluit het waarschijnlijk niet bij je merk aan.


Wat is een merkverhaal?

Je merkverhaal is de vertaling van je bestaansrede, visie en missie naar een boeiende, samenhangende tekst. Het is meer dan een opsomming van je producten en diensten of de historische tijdlijn van je bedrijf. Je merkverhaal gaat dieper en is authentiek, waardoor mensen zich voluit met je merk kunnen verbinden. Inleving is hierin belangrijk: het gaat niet puur om jou en wat jij doet, maar om je meerwaarde en relevantie in een bredere context.

Waarom een merkverhaal schrijven?

Of je nu een nieuw merk lanceert, een rebranding doorvoert of je communicatie wil stroomlijnen. Als eenpitter, met een team achter je of in samenwerking met externe partners zoals een tekstbureau. Het is belangrijk om te bepalen wat het brandpunt van je merk is om samen een consistent verhaal uit te dragen. En niets is beter om dat te bekomen, dan je merkverhaal effectief uitschrijven. Net zoals je je huisstijl of design opneemt in je brandbook om er steeds naar te kunnen teruggrijpen.

Je merkverhaal moet kloppen. Je kan immers zoveel marketing doen als je wilt, als je verhaal steeds een andere staart krijgt voelen mensen al snel dat het niet matcht. Klanten en potentiële klanten willen zich aan jouw merk kunnen binden. Ze willen aan boord stappen van jouw trein - maar enkel als ze weten waar je naartoe gaat. En erop kunnen vertrouwen dat je niet constant van richting zal veranderen.

Als je elke keer weer iets anders vertelt, kom je immers niet geloofwaardig over. Een goed uitgewerkt merkverhaal zorgt voor helderheid en consistentie, én voor authenticiteit, herkenbaarheid en betrokkenheid bij je beoogde publiek. Dit zal uiteindelijk je merkbekendheid vergroten en je marktpositie versterken.

De elementen van een pakkend merkverhaal

  • Waarom doe je wat je doet: de ziel van je merk, de ‘why’, is de kern van waaruit alles vertrekt. Het is de drijfveer achter je merk en de diepere meerwaarde die je volbrengt. Wat is je missie en visie? Wat is de brandstof die jou als merk voortdrijft? Welke relevantie wil je opnemen in de wereld en welke bijdrage wil je leveren? Enkel door eerst dit kernpunt te bepalen, kan je tot een uniek merkverhaal komen.

  • Hoe doe je wat je doet: de acties die je als merk onderneemt om je ‘waarom’ uit te dragen. Hoe breng je de motor achter je merk tot leven en wat maakt jouw bedrijf daarin uniek?

  • Wat doe je: wat is je activiteit, welke producten of diensten bied je aan? Geef een duidelijke beschrijving. Daarin zijn bepaalde nuances belangrijk. Wil je bijvoorbeeld als full-service partner naar buiten komen, of ben je juist gespecialiseerd in een niche?

 

Tip: het waarom, hoe en wat van je merk vormen samen de Golden Circle. Een methode door Simon Sinek die we hanteren in ons brand strategy adviestraject. Het is het aanknopingspunt voor je merkstrategie en geeft je ruggensteun in alles wat je als merk doet.

 
  • Storytelling: je merkverhaal moet niet lezen als een sprookje van duizend-en-een-nacht, maar met narratieve technieken en een duidelijke sfeer breng je het verhaal wel verder tot leven. En inspireer je de lezer tot een diepere resonantie met je merk.

  • Tone-of-voice: de unieke stem van je merk of hoe jij dingen zegt. Rechtdoorzee zonder franjes? Een warme stem die aanvoelt als je beste vriend(in)? Of juist jeugdig met low-key slay vibes on point? Je tone-of-voice beschrijf je niet in je merkverhaal, ze weerklinkt in elke zin. Zoals het subtiele parfum van iemand: het verwijlt haast onmerkbaar op de achtergrond, en toch wekt het een bepaald gevoel in je op.

Je merkverhaal schrijven of laten schrijven

Misschien beginnen de woorden al in je hoofd te dansen, klaar om je eigen merkverhaal te schrijven. Maar eens je eraan begint, loopt het toch niet zo vlot. Of misschien zie jij er zelfs helemaal geen beginnen aan. In ieder geval is het een goed idee om samen te werken met een copywriter.

Een copywriter of tekstbureau is een doorgewinterde tekstschrijver en zal zo de juiste finesse in jouw merkverhaal verweven. Het is bovendien een voordeel dat een copywriter een objectieve blik op jouw merkverhaal werpt, waar jij het zelf misschien te persoonlijk bespiegelt. De combinatie van expertise en onbevangenheid zal de impact van je copywriting alleen maar versterken.

Copywriter gezocht om jouw merkverhaal sterk en helder neer te pennen? Als expert in brand strategy en copywriting weet Stille Bliksem als geen ander jouw visie te vervatten in weloverwogen woorden.

 

Tip: je merkverhaal schrijven met ChatGPT of een andere AI-tool - is dat een goed idee? Het lijkt makkelijk: je activiteiten, waarden, missie en visie inputten in een chatbot en vragen om er een merkverhaal van te maken. Je zal ongetwijfeld een verstaanbare tekst krijgen die als basis kan dienen om jouw merkverhaal verder te schrijven. Maar een chatbot mist de juiste nuances en voeling met de werkelijkheid om je verhaal te doorspitten met storytelling, relevantie en authenticiteit. 

 

Je merkverhaal in de praktijk

Alles wat je als merk communiceert, is een doorvertaling van je merkverhaal. Het moet er niet telkens vingerdik op liggen en je hoeft er niet letterlijk aan te refereren. Maar de rode draad doorheen je communicatie moet kloppen en daar vormt je merkverhaal een handige houvast in.

 

Tip: eens je jouw merkverhaal op papier hebt, vormt het de basis van verschillende impactvolle teksten. Denk aan de about op je website en in brochures, je homepage, social media bio’s …

 

Of je nu een impactvolle advertentiecampagne uitwerkt op social media, een nieuwe dienst wil toevoegen, een spannende samenwerking overweegt of zelfs SEO-teksten schrijft. Grijp telkens terug naar je merkverhaal om te dubbelchecken of je nog steeds op één lijn zit met je visie. Deel je merkverhaal met je hele team en met externe partners, zodat jullie allemaal in dezelfde richting bewegen en er geen misverstanden ontstaan. 

Elk woord, elke keuze en alles wat je naar buiten brengt, draagt bij aan de perceptie die mensen van jouw merk krijgen. Net daarom is het belangrijk om je merkstrategie en merkverhaal op punt te zetten.


Klaar om aan jouw merkverhaal te schrijven? Stille Bliksem helpt je graag bouwen aan een stevige kapstok voor jouw communicatie, aan de rails waarop de trein van je merk zich in volle vaart kan voortbewegen. Van ons brand strategy traject waarin we jouw merkstrategie bepalen, tot het uitschrijven van een pakkend merkverhaal en dit verder vertalen naar copywriting die jouw doelen raakt.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Tone-of-voice: waarom een consistente schrijfstijl cruciaal is voor je merk

Volgende
Volgende

Een nieuw merk lanceren: 4 pijlers om doelbewust te starten