Beter scoren in Google met SEO-teksten: geschreven voor mensen, geoptimaliseerd voor zoekmachines

Goede teksten schrijven vergt taalgevoel en finesse, maar er zijn ook technische talenten die een copywriter meester is. SEO-teksten schrijven is er zo één. SEO of Search Engine Optimization omvat alle inspanningen om je website organisch hoger te laten scoren in Google, Bing of andere zoekmachines. Verschijnt jouw bedrijf niet in de eerste zoekresultaten wanneer je jouw product of dienst googlet? Dan bieden SEO-teksten een kwalitatieve uitkomst.


Waarom SEO-teksten schrijven?

Wanneer je samen met een communicatiepartner je pijlen richt op SEO, ga je jouw website technisch en taalkundig verbeteren zodat hij beter vindbaar is via zoekmachines. Dat biedt op verschillende vlakken gewin voor jouw bedrijf of merk:

Hogere vindbaarheid voor potentiële klanten

Mensen die een bepaald kernwoord, begrip of vraag opzoeken gaan sneller jouw SEO-geoptimaliseerde website te zien krijgen in de lijst met zoekresultaten. Ideaal, want zo ontmoet je hen op het perfecte moment in hun customer journey: de reis die ze afleggen van prille aankoopintentie tot uiteindelijke aankoop. Ze zoeken een oplossing voor een probleem of zijn al geprikkeld om jouw product of dienst te kopen. En gebruiken een zoekmachine om meer informatie, tips of een bedrijf in hun buurt op te sporen.

Dankzij een hogere vindbaarheid in Google komen er meer potentiële klanten bij jouw merk terecht. Het resultaat: een sterkere merkbekendheid en meer verkeer naar je website. Ofwel: de eerste stappen richting meer verkopen.

Scherpe positie tegenover concurrenten

Stel je voor dat je samen met al jouw concurrenten op een markt staat. Met een kraam helemaal achteraan zal je luid moeten roepen om klanten aan te trekken. Klanten die jouw concurrenten al hebben bezocht voor ze bij jou terechtkomen. Kan jij echter een plaats dicht bij de ingang verzilveren, dan wordt jouw kraam veel vaker bezocht en creëer je voorsprong op jouw concurrenten.

Hetzelfde gebeurt wanneer je SEO-teksten schrijft en je website daardoor hoger scoort in Google. Het is een feit dat men niet verder klikt dan de eerste pagina met zoekresultaten en net daarom wil je daar als merk een zichtbare plek innemen.

Boeiende website met relevante content

Wanneer je SEO-teksten schrijft, creëer je automatisch een schatkist aan inhoud die je website rijker maakt. Want over jouw product of dienst valt ongetwijfeld veel te schrijven: topics die je klanten boeien, aansluiten bij je merkverhaal en gezocht worden in zoekmachines.

Die teksten zorgen dat de bezoekers van jouw website relevante en interessante content ontdekken: van blogs die je iets bijbrengen tot nuttige productpagina's en video tutorials. Dat versterkt de merkbeleving - want jij bent degene die hen verder helpt of inspireert - en zorgt dat lezers langer op jouw website blijven hangen. Maar het kan ook leiden tot meer verkopen omdat potentiële klanten sneller overtuigd zijn van jouw expertise en dus van de kwaliteit van je product of dienst.

Waarop moet je letten bij SEO-teksten?

Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website

Dat je kraam op een goede plaats op de markt staat en veel bezocht wordt, is nog geen gouden weg naar succes. Je website moet ook aanspreken om te blijven hangen en liefst ook door te klikken. Belangrijk daarbij zijn:

  • een aantrekkelijke visuele huisstijl

  • een gebruiksvriendelijke websitestructuur

  • gestructureerde en scanbare teksten die uitnodigen om te lezen

Keywords: essentieel, maar niet je hoofdbestanddeel

Stap één bij het schrijven van SEO-teksten is een keywordonderzoek. Om te scoren in Google bij bepaalde zoekopdrachten, moet je namelijk de zoektermen kennen die vaak worden ingegeven zodat je deze kan verwerken in jouw webteksten. Je kunt zelf nadenken over welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf, maar best laat je hiervan een professionele analyse opmaken door een SEO-specialist. Hij of zij zal samen met jou en je copywriter een strategie opstellen met de meest relevante keywords voor jouw merk, gestructureerd per pagina en een plan over hoe je dit best aanpakt.

Die keywords gooi je niet klakkeloos samen om er snel een blog van te maken. Ze vormen een bestanddeel van je SEO-copy, maar je wil niet dat de lezer ze opmerkt in jouw tekst of dat ze onnatuurlijk aanvoelt. Dat jij een bakkerskraam op een gunstige plaats op de markt hebt, wil namelijk nog niet zeggen dat de bezoekers jouw gebakjes de lekkerste vinden. De kwaliteit van je tekst is minstens even belangrijk als je SEO-ranking om écht resultaat te boeken. Door keywords organisch te verwerken in goed geschreven teksten vol boeiende informatie, met de unieke tone-of-voice van jouw merk erin verweven, vul je jouw kraam met sterke webpagina’s die bovendien geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

SEO-copywriting vraagt dus om feeling en ervaring. Professionele copywriters zijn hiermee vertrouwd en weten hoe ze keywords organisch kunnen verwerken, hoe vaak ze moeten terugkomen om resultaten te boeken en andere kneepjes van het vak. Heb je nog nooit zelf SEO-teksten geschreven of heb je het gevoel dat je hiermee vastloopt? Laat je SEO-teksten dan zeker schrijven door een ervaren tekstbureau.

De juiste plek voor SEO

Je kan keywords enerzijds verwerken in de teksten op je homepagina, je dienstenpagina’s en in je about, maar sommige zoekwoorden passen daar misschien niet of zijn te specifiek. Dan kun je landingspagina’s maken. Specifieke webpagina's waar bezoekers rechtstreeks op terechtkomen via een advertentie, link of zoekresultaat, en die vaak zijn opgesteld als verkooppagina's. Die landingspagina’s staan niet in je menu, maar worden wel gevonden in Google.

Nog beter is een blog opstarten waar je over relevante thema’s schrijft en een mix aan artikels uitwerkt. Zoekmachines geven namelijk de voorkeur aan websites die regelmatig worden geüpdatet en waar veel content op staat die de lezer boeien.

Om een gouden slag te slaan, stel je eerst een structuur op voor je SEO-blogs. Werk samen met de SEO-specialist en je tekstbureau topic clusters uit: thema’s waarbij je telkens één hoofdblog en meerdere nicheblogs schrijft, steeds met de juiste keywords. Verkoop je bijvoorbeeld kantoormeubilair, dan kan een topic cluster ‘ergonomische werkplek’ zijn met blogs zoals ‘ergonomische bureaustoel’, ‘ergonomische werkplek tips’, ‘zit-sta bureau’, ‘zitbal voor rugpijn’ … Je linkt dan in die blogs zo veel mogelijk naar de andere blogs binnen de topic cluster, zonder de inhoud te forceren en van de essentie af te wijken. Die gestructureerde aanpak wordt gesmaakt door zoekmachines en zal de effectiviteit van je SEO-teksten verruimen.

 

Tip: AI-chatbots zoals ChatGPT kunnen je helpen bij het zoeken naar relevante topics en het structureren van keywords. Maar laat je teksten met keywords niet zomaar door een AI-chatbot schrijven: die zal voornamelijk focussen op het verwerken van alle keywords en niet op de relevantie, juistheid en finesse van de inhoud. 

 

Technische SEO

Naast SEO-teksten schrijven, kun je jouw website ook optimaliseren voor zoekresultaten door technische aanpassingen. Dit gebeurt in de backend van je website: bezoekers kunnen technische SEO niet zien, maar het zet wel de kroon op het werk voor je vindbaarheid bij zoekmachines.

Enerzijds is er on-page technische SEO: het optimaliseren van de manier waarop jij die SEO-content in je website steekt. We spraken al over de hoeveelheid keywords die je in de tekst verwerkt. On-page SEO gaat echter nog dieper dan dat. Alt-tags, HTML-koppen en de linkstructuur zeggen jou misschien niet direct iets, maar een copywriter zal dit verwerken om jouw SEO-teksten ook technisch te bolwerken.

Daarnaast is er ook off-page technische SEO. Dat gaat niet over jouw website zelf, maar wel over de mate waarin er een link naar jouw website op andere pagina’s verschijnt. Als anderen naar jouw webpagina’s linken, vermeent Google dat je een interessante website hebt. Lees: extra SEO-punten. Maar ook hoe frequent je pagina’s gedeeld worden op sociale media is een hoeksteen van off-page SEO.

SEO vs SEA

SEA wordt vaak verward met SEO. De termen leunen dicht bij elkaar aan, maar kennen eigenlijk een heel verschillende aanpak. SEA staat voor Search Engine Advertising en is, zoals de naam al zegt, een manier van adverteren in de zoekmachines. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie plaatsen via Google Ads en die toespitsen op bepaalde zoekwoorden. Zo stuiten mensen die deze zoekwoorden gebruiken meteen op jouw website.

Dat is natuurlijk een snelweg naar veel kliks, maar het blijft een vorm van adverteren. En net zoals in magazines, op televisie en op social media, zijn mensen geneigd om net niét op die advertenties te klikken maar eerder naar de organische zoekresultaten te kijken. Daarom is het belangrijk om niet puur in te zetten op SEA, maar vooral om eerst je SEO op punt te stellen. Dat is op lange termijn een stuk meer resultaatgericht.

Wees geduldig

SEO is een verhaal van geduldig zaaien en geduldig oogsten. Zet jij vandaag een SEO-blog online, dan zal die morgen nog niet bovenaan de rankings staan in Google. Dit kan enkele weken of zelfs maanden duren. Net als dat het geduld vergt om resultaten te zien wanneer je jouw website net technisch geoptimaliseerd hebt. 

Weet ook dat ons zoekgedrag constant verandert. De relevantie en zoekfrequentie van bepaalde termen dus ook. Daarom is het raadzaam om jaarlijks of tweejaarlijks een nieuwe zoekwoordenanalyse uit te voeren en op basis daarvan je teksten continu aan te passen. SEO-teksten schrijven is een sterke en substantiële strategie, maar wel een die geduld vergt om tot het gewenste resultaat te komen. 


Copywriter gezocht? Stille Bliksem helpt je navigeren door je SEO-analyse, SEO-plan en schrijft met een vlotte strategische pen jouw SEO-teksten. We hebben ervaring met copywriting voor bedrijven en merken in de meest uiteenlopende sectoren en helpen je woord voor woord jouw doelstellingen bereiken.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Public relations voor je merk: van persbericht tot PR-pitch en sterke ambassadeurs

Volgende
Volgende

Rebranding of niet: hoe weet je of het tijd is om een nieuw pad te bewandelen?