Samenwerken met een copywriter? Zo gaat een professionele tekstschrijver te werk.

De productomschrijvingen op je website, drie keer per week een social media post, een brochure voor je nieuwe collectie, een maandelijkse nieuwsbrief, een persbericht, een groetenkaart voor je vaste klanten … Een merk heeft dagelijks tekst nodig. Zelfs in een wereld waarin het visuele de aanvoerdersband draagt. Je kan ervoor kiezen om zelf je teksten te schrijven, maar dat is tijdrovend en vaak een stuk neteliger dan je aanvankelijk dacht. Het is daarom een goed idee om samen te werken met een ervaren copywriter.


De pen als partner

In enkele woorden gevangen, is een copywriter een professionele tekstschrijver die jouw merkteksten naar een nieuw kaliber tilt. Een copywriter schrijft alles waar tekst bij komt kijken:

  • Korte teksten (short copy) zoals productnamen, baselines, social media posts, webshopteksten, gebruiksaanwijzingen …

  • Lange teksten (long copy) zoals blogs, je over ons-pagina, nieuwsbrieven, interviews, bedrijfsmagazines, persberichten, e-books, ghostwriting … 

  • SEO-copywriting geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden om je website hoger te laten scoren in de zoekmachines, maar nog steeds met een boeiende insteek en vlot leesbare schrijfstijl.

  • Storytelling van jouw uniek merkverhaal.

  • Vertalingen en hertalingen van Nederlands naar Vlaams

Een copywriter schrijft enerzijds reclameteksten of wervende teksten die je doelgroep warm maken voor je merk en overtuigen tot actie. Daarnaast kan je beroep doen op een copywriter voor zakelijke teksten, zoals prospectiebrieven en heldere interne communicatie. Maar vergeet ook de creatieve copywriting niet: teksten die een bepaalde sfeer neerzetten en de lezer inspireren. 

 

Tip: je teksten schrijven met een AI-chatbot om de rol van een copywriter te vervangen? Artificiële intelligentie staat ver en kan zeker helpen om je creativiteit, productiviteit en tijdswinst aan te vuren. Maar weet ook dat AI nooit écht unieke teksten zal schrijven die jou onderscheiden van je concurrenten. En dat je teksten volledig door een AI-chatbot laten schrijven problemen kan opleveren: denk aan Google die AI-gegenereerde teksten afstraft in de zoekmachine en de vraag rond auteursrechten. Want als je de tekst door een robot hebt laten schrijven, is ze dan wel echt van jou? 

 

Copywriter: meer dan woorden neerpennen

Copywriters zijn woordwevers, en zoveel meer. Schrijven gaat namelijk verder dan enkel heldere zinnen neerpennen. Het is een samenspel van strategisch denkwerk, inzicht, research en een groot inlevingsvermogen in je merk en doelgroep. 

De combinatie van deze vaardigheden verhoogt de impact van je copywriting. Je teksten laten schrijven door iemand met een beroepsmatig gevoel voor taal maakt ze bovendien vloeiender, professioneler en geloofwaardiger. Maar ook de creativiteit van een copywriter, die originele teksten schrijft met een verrassende insteek, geeft jouw copywriting een kwalitatieve lift. Een copywriter heeft oog voor de subtiliteiten die mensen doen stoppen met scrollen. Die zorgen dat ze jouw tekst lezen. Die hen verrassen en een cognitief verband creëren, waardoor jouw merk hen op een positieve manier bijblijft.

Eerst luisteren, dan schrijven

Copywriter gezocht? Weet dan dat de poort naar voorspoed opent bij een goede briefing. Zo stem je doelbewust af waar je met de tekst naartoe wilt en kan de copywriter de creatieve ruimte daartussen invullen. 

Wanneer je samenwerkt met Stille Bliksem als jouw tekstbureau, schuiven we samen aan tafel om jouw doel te bepalen en de weg ernaartoe vorm te geven. Na die intake trekken we ons terug in onze creatieve schuilplek, waar we te midden van het groen de woorden en gedachten tot een afgewerkte tekst kneden. Die we vervolgens perfectioneren door interne eindredactie en aan de hand van jouw feedback. We werken niet louter in opdracht, wel in doordacht samenspel met jou en je merk

Eén pen, vele tinten inkt

Natuurlijk zijn er verschillende soorten copywriters. De één specialiseert zich in zakelijke communicatie, de ander in baselines en nog iemand anders noemt zich een allround creatieve copywriter. Ga dus zeker op zoek naar een copywriter die bij jouw niche en het doel van je teksten past.

Maar weet ook dat de meeste copywriters een brede collectie hoeden in hun kast hebben. Afhankelijk van jouw merk en wensen, zetten ze de meest gepaste hoed op en wanen ze zich helemaal in de stem van jouw merk of je tone-of-voice. Of de tekst nu een formele toon moet hebben, vol catchy zinnen moet zitten of doordrenkt moet zijn van een zekere panache.

 

Tip: heeft jouw merk nog geen vastgelegde tone-of-voice? Dan is een verbal identity workshop met bijhorende tone-of-voice gids een essentiële eerste stap voor je gaat samenwerken met een copywriter. Zo zit iedereen op dezelfde lijn, weten alle partijen welke stijl je beoogt en minimaliseer je het aantal feedbackrondes. Of talloze twijfels over welke woorden nu wel of niet bij je merk passen.

 

Stille Bliksem is een door de wol geverfd tekstbureau dat heldere teksten schrijft om de lezer met jouw merk te verbinden. Tijdens een intake luisteren we graag naar jouw verhaal en je doelen. En kom jij te weten hoe wij als copywriter helpen om de weg naar die doelen te verhelderen. 

Boek een intake


Vorige
Vorige

Branding versus design: wat is het verschil en waar kruisen ze elkaar?

Volgende
Volgende

Wat doet een brandingbedrijf? Van merkverhaal tot doelgerichte communicatie.