Samenwerken met een copywriter? Zo gaat een professionele tekstschrijver te werk.
Je merk heeft dagelijks teksten nodig: productomschrijvingen, social media posts, nieuwsbrieven, persberichten en meer. Dit allemaal zelf schrijven is tijdrovend en vaak een stuk neteliger dan je aanvankelijk dacht. Het is daarom een goed idee om samen te werken met een ervaren copywriter.
De pen als partner
In enkele woorden gevangen, is een copywriter een professionele tekstschrijver die jouw merkteksten naar een nieuw kaliber tilt. Een copywriter schrijft alles waar tekst bij komt kijken:
Korte teksten (short copy) zoals productnamen, baselines, social media posts, webshopteksten, gebruiksaanwijzingen …
Lange teksten (long copy) zoals blogs, je over ons-pagina, nieuwsbrieven, interviews, bedrijfsmagazines, persberichten, e-books, ghostwriting …
SEO-copywriting geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden om je website hoger te laten scoren in de zoekmachines, maar nog steeds met een boeiende insteek en vlot leesbare schrijfstijl.
Storytelling van jouw uniek merkverhaal.
Vertalingen en hertalingen van Nederlands naar Vlaams
Een copywriter schrijft enerzijds reclameteksten of wervende teksten die je doelgroep warm maken voor je merk en overtuigen tot actie. Daarnaast kan je beroep doen op een copywriter voor zakelijke teksten, zoals prospectiebrieven en heldere interne communicatie. Maar vergeet ook de creatieve copywriting niet: teksten die een bepaalde sfeer neerzetten en de lezer inspireren.
Tip: AI-chatbots kunnen helpen bij het schrijven, maar zullen nooit unieke teksten creëren die je merk onderscheiden. Bovendien kunnen AI-gegenereerde teksten problemen opleveren, zoals lagere zoekresultaten en auteursrechtkwesties.
Copywriter: meer dan woorden neerpennen
Copywriters zijn woordwevers, en zoveel meer. Schrijven gaat namelijk verder dan enkel heldere zinnen neerpennen. Het is een samenspel van strategisch denkwerk, inzicht, research en een groot inlevingsvermogen in je merk en doelgroep.
De combinatie van deze vaardigheden verhoogt de impact van je copywriting. Je teksten laten schrijven door iemand met een beroepsmatig gevoel voor taal maakt ze bovendien vloeiender, professioneler en geloofwaardiger. Maar ook de creativiteit van een copywriter, die originele teksten schrijft met een verrassende insteek, geeft jouw copywriting een kwalitatieve lift. Een copywriter heeft oog voor de subtiliteiten die mensen doen stoppen met scrollen. Die zorgen dat ze jouw tekst lezen. Die hen verrassen en een cognitief verband creëren, waardoor jouw merk hen op een positieve manier bijblijft.
Eerst luisteren, dan schrijven
Copywriter gezocht? Weet dan dat de poort naar voorspoed opent bij een goede briefing. Zo stem je doelbewust af waar je met de tekst naartoe wilt en kan de copywriter de creatieve ruimte daartussen invullen.
Wanneer je samenwerkt met Stille Bliksem als jouw tekstbureau, schuiven we samen aan tafel om jouw doel te bepalen en de weg ernaartoe vorm te geven. Na die intake trekken we ons terug in onze creatieve schuilplek, waar we te midden van het groen de woorden en gedachten tot een afgewerkte tekst kneden. Die we vervolgens perfectioneren door interne eindredactie en aan de hand van jouw feedback. We werken niet louter in opdracht, wel in doordacht samenspel met jou en je merk.
Eén pen, vele tinten inkt
Natuurlijk zijn er verschillende soorten copywriters. De één specialiseert zich in zakelijke communicatie, de ander in baselines en nog iemand anders noemt zich een allround creatieve copywriter. Ga dus zeker op zoek naar een copywriter die bij jouw niche en het doel van je teksten past.
Maar weet ook dat de meeste copywriters een brede collectie hoeden in hun kast hebben. Afhankelijk van jouw merk en wensen, zetten ze de meest gepaste hoed op en wanen ze zich helemaal in de stem van jouw merk of je tone-of-voice. Of de tekst nu een formele toon moet hebben, vol catchy zinnen moet zitten of doordrenkt moet zijn van een zekere panache.
Tip: heb je nog geen tone-of-voice? Begin met een verbal identity workshop en tone-of-voice gids. Een essentiële eerste stap voor je samenwerkt met een copywriter.