Een nieuw merk lanceren: 4 pijlers om doelbewust te starten
Een nieuw merk lanceren is een persoonlijke mijlpaal en een spannend traject. Maar tussen die vervoering en de lange checklist aan praktische taken door, vergeten velen om de essentie uit te puren.
Om de wind in je zeilen te krijgen doe je namelijk meer dan een bedrijf starten en je idee pitchen: je bouwt vanaf dag één aan een gedegen merk en een toegewijde communicatiestrategie. Deze vier pijlers zijn daarvoor onmisbaar.
1. Investeer in een merkstrategie
Eigenlijk heeft elk bedrijf - nieuw, bestaand of klaar voor rebranding - een merkstrategie nodig. Daarin definieer je waar jouw merk voor staat, welke plek je zal innemen in de markt en hoe je jouw merkverhaal gaat verspreiden.
Misschien heb je voor je businessplan of investor pitch al nagedacht over een visie, missie en waarden. Een merkstrategie bouwt hierop verder, maar gaat nog meer in de diepte. Het is een leidraad die onder andere je boodschap scherp stelt, je product- of dienstenaanbod verfijnt en je pijlen richt op de juiste doelgroep. Het definieert de persoonlijkheid van je merk en de mensen met wie je je verbindt. En legt de basis voor herkenbare, consistente en vooral effectieve communicatie.
Een merkstrategie geeft jou als ondernemer energie en vertrouwen om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Zie het als je scheepskompas wanneer je door ongekende waters vaart. Wat je onderweg tegenkomt kan je niet voorspellen, maar je gaat wel resoluut de vooropgestelde richting uit. Bij elke keuze die op je route komt, toets je af: ligt dit in lijn met de ziel van mijn merk? Van verpakkingsmateriaal en fotografie tot samenwerkingen en events.
Misschien denk je als ondernemer al alle kennis in huis te hebben om zelf je strategie te bepalen. Een bevraging, marktonderzoek en extern professioneel advies lijken je overbodig. Je markt denk je immers door en door te kennen uit je eigen ervaringen en je omgeving. Maar die is niet altijd representatief voor wat je als merk wil bereiken. Om professioneel je merk te (her)lanceren, klop je aan bij een brandingbedrijf zoals Stille Bliksem. We zijn bedreven merkstrategen met luisterzin. Op basis van jouw verhaal en onze jarenlange ervaring met merken en communicatie, maken we je visie tastbaar. Letterlijk, want na een brand strategy traject bij Stille Bliksem krijg je een uitgebreid brandbook dat jouw houvast zal vormen in alles wat je als merk doet.
2. Ontwikkel een eigen identiteit
Branding is de ziel van je merk: je unieke verhaal, wat je onderscheidt van anderen en hoe je een emotionele connectie opbouwt met je doelgroep. Je identiteit is hoe je dat uitdraagt. Het is het zeil dat aan je mast wappert, waardoor mensen je meteen herkennen en begrijpen waar je voor staat.
De visuele identiteit van je merk
Hoe gaat je nieuwe merk eruitzien? Dit komt tot uiting in een herkenbaar design of huisstijl. Je logo is daarbij een speerpunt, maar ook: welke kleuren gebruik je, welke lettertypes, hoe ziet je productverpakking eruit, op welke manier ga je fotograferen …
De verbale identiteit van je merk
Hoewel we in een sterk visuele wereld leven, dragen woorden nog steeds onmiskenbaar bij aan je identiteit. Het gaat niet alleen over wat je zegt, maar vooral over hoe je dat zegt. Door een verbale identiteit of tone-of-voice uit te werken krijgt jouw merk een herkenbare en passende schrijfstijl die je in alle communicatie doortrekt. Denk aan productomschrijvingen, social media posts en newsletters … Zelfs administratieve mails en hoe je op klachtenmails reageert.
3. Lanceer een nieuw merk met doordachte communicatie
Als je een nieuw merk lanceert, gooi je jouw touwen niet zomaar in het wilde weg los. De allereerste bries die je zeilen vult, bepaalt namelijk je koers. Het is je eerste indruk en die is doorslaggevend, blijvend en van invloed op je verdere reis. Met je merkstrategie en uitgewerkte identiteit als kompas, hijs je vol vertrouwen het eerste zeil op weg naar doordachte communicatie:
Laat je identiteit weerklinken in je website
Werk samen met je grafisch vormgever en een tekstbureau je website uit. Die moet in één golf je merkidentiteit uitstralen. Voorzie ook content waardoor je bezoekers dieper onder het oppervlak kunnen duiken: een boeiende about-pagina, een gebruiksvriendelijke webshop, een educatieve blog …
Vertel je verhaal op social media
Social media bieden een archipel aan mogelijkheden. Bepaal vanuit je merkstrategie op welke kanalen je actief zal zijn, hoe vaak je post, je boodschap per kanaal, hoe je profielen er visueel uitzien en hoe je jouw tone-of-voice in je social posts verweeft. Het denkwerk achter je social media strategie is net zo belangrijk als het maken van posts en opvolgen van reacties.
Verken de wegen van marketing
Met advertenties en marketing schijn je het licht van de vuurtoren op jouw merk. Je houd je boodschap levendig en bereikt nieuwe potentiële klanten. Ook hier geldt: doe dit doordacht. Laat je begeleiden door een digitaal marketingbureau voor online advertenties. En blijf op de koers van je merkstrategie wat contentmarketing betreft: een maandelijkse nieuwsbrief, interview met klanten op je blog, een eigen podcast, een YouTube-kanaal …
Vergroot je merkbekendheid met PR
Op je website en social media breng je zelf je verhaal naar buiten. Met PR exploreer je de diepten van andere media en tracht je hen te overtuigen om iets over jou te brengen. Artikels in kranten en magazines, interviews op nicheblogs, social media posts door influencers, als gast in een podcast … PR is belangrijk bij je lancering om je merkbekendheid te vergroten, maar helpt je ook op lange termijn om nieuwe mensen te bereiken en je unieke expertise naar voren te schuiven.
4. Blijf relevant, vandaag én morgen
Je nieuwe merk is gelanceerd en je communicatie vaart gezwind vooruit. Tijd om even op adem te komen, maar ook om je volgende ankerpunt te bepalen. Sterke merken doen daarom blijvend aan trendonderzoek om te anticiperen op de tijdgeest.
Trendonderzoek heeft niet per se iets te maken met modetrends of wat er trending is op social media. Wel op bewegingen in de samenleving die van invloed zijn op consumentengedrag.
Door hier als merk inzicht in te krijgen, denk je steeds één stap vooruit en behoud je relevantie in de markt. Ideaal wanneer je je aanbod wil uitbreiden en daarvoor inzicht wil krijgen in de toekomstige noden van mensen. En om je communicatie bij te schaven naar wat op dit moment echt in de maatschappij speelt.