Verbal identity: tone of voice
It’s not just what you say. It’s how you say it.
In een verbal identity workshop definiëren we je tone-of-voice of hoe je klinkt als merk. Een unieke schrijfstijl die rijmt met je persoonlijkheid. Dankzij een uitgeschreven gids, concrete voorbeelden en technieken leren jij en je team schrijven vanuit de specifieke stem van je merk.
De workshop wordt geleid door onze founder en verbal director Katrien Meermans, en in samenwerking met het team van Stille Bliksem uitgevoerd.
Dit advies komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille.
Onderscheidende merken hebben een unieke stem die direct herkenbaar is, zowel gesproken als geschreven. Denk maar aan de kwinkslagen van Coolblue en de motiverende schrijfstijl van Nike. Een kenschetsende tone-of-voice geeft karakter aan je merk, en moedigt zo verbinding en merkloyaliteit aan bij je doelgroep. Het draagt zowel bij aan een treffende eerste indruk als je imago op lange termijn.
Je tone-of-voice moduleren, helpt je om consistent te communiceren. Zeker wanneer verschillende mensen in naam van je merk schrijven. Dankzij een uitgekiende tone-of-voice vertel je allemaal hetzelfde verhaal en doe je dat op dezelfde toon. Zonder tegenstrijdigheden of woorden die de bal misslaan.
Maar die unieke stem vinden kan lastig zijn. Het proces kan lukraak aanvoelen en na alle opties te hebben onderzocht, kan je nog niet vertellen hoe je dan precies wilt klinken als merk. Als iets dat op het puntje van je tong ligt, maar waar je met de beste wil nog geen woord op kunt plakken. Onze verbal identity workshop brengt hierin klaarheid.
01. Hoe gaan we te werk?
ANALYSE VAN JE COMMUNICATIESTIJL
We leggen ons objectief vergrootglas op jouw manier van communiceren. Want misschien zijn jouw teksten wel al goed geschreven, maar komen ze ook overeen met wat je wilt uitstralen als merk? We verkennen aandachtig zowel het grote geheel als de subtiliteiten van jouw huidige schrijfstijl. En toetsen af welke stijl anderen neerzetten en wat we daaruit kunnen leren.
INTERACTIEVE WORKSHOP
Net zoals er primaire kleuren zijn, bestaan er primaire stemmen. Door die van jouw merk weldoordacht te ontluiken, stel je een uniek palet samen: jouw tone-of-voice. In een interactieve workshop - met een kaartendeck als ijsbreker - identificeren we jouw primaire stem(men) en eventuele secundaire stemmen. En leggen we zo de basis van jouw verbal identity.
REAL-LIFE VOORBEELDEN
Op basis van de gemoduleerde tone-of-voice herschrijven we enkele teksten die cruciaal zijn in je dagelijkse communicatie. Denk aan een nieuwsbrief, social media post en bio, maar ook een herinneringsmail van de boekhoudafdeling en een briefing voor partners. Zo ervaar je zelf het verschil in de praktijk.
02. Het resultaat
EEN HELDERE TONE OF VOICE GIDS
Een complete en praktische leidraad voor iedereen die in naam van jouw merk schrijft.
Jouw verbal identity helder verwoord
De primaire en secundaire stemmen van je merk
Waarom, wanneer en waar je welke stem toepast
Meteen toepasbare tips en schrijftechnieken
Real-life voorbeelden op basis van bestaande teksten
Een verbal identity workshop boeken
Ben je je ervan bewust dat hoe je klinkt even belangrijk is als je merkstrategie en visuele identiteit? Wil je een herkenbare schrijfstijl die het verschil maakt in een overvloedige markt? We vertalen met zorg en ervaring het karakter van jouw merk naar een unieke tone-of-voice.
Dit advies komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille.
Stoktevijver 34
9932 Lievegem
+32 465 04 60 92
hello@stillebliksem.be