Wat doet een tekstbureau? Hoe professionele copywriting bijdraagt aan je merkbeleving.
Iedereen heeft zijn eigen expertise. Net zoals je grafisch ontwerp, fotografie en boekhouding aan professionals toevertrouwt, is het waardevol om je teksten door een copywriter te laten schrijven. Een ervaren tekstbureau vertaalt je boodschap met de juiste nuance en versterkt je merkbeleving.
Een tekstbureau doet zoveel meer dan schrijven
Schrijven hebben de meesten van ons op de schoolbanken geleerd. Maar copywriting door een tekstbureau is zoveel meer dan woorden aan elkaar breien in schoonschrift. Het is een samenspel van denkwerk, strategisch inzicht, research en een groot inlevingsvermogen in je merk en doelgroep. Aangevuld door een diepgewortelde liefde voor taal en kennis van spelling en grammatica.
Dit alles is doorweefd in ons schrijfproces als copywritingbureau. Een proces waar we niet haastig doorvliegen, maar waarin we juist tijd voorzien om met volle aandacht elk woord te doorspitten.
Tijdens een intakegesprek maken we kennis met jou, je merk en de grote lijnen van de schrijfopdracht.
Afhankelijk van het type copywriting lever jij input aan of organiseren we een interview waarin onze copywriter gerichte vragen stelt. Dat kan telefonisch, via videocall, rond de tafel of tijdens een wandeling door jouw bedrijf zijn.
Als die nog niet bepaald is in je merkstrategie, zoeken we eerst naar de juiste tone-of-voice voor een rake en consequente schrijfstijl. We kruipen in de huid van je merk en meten de passende stem aan. Of die nu zelfzeker is zoals Nike, grappig zoals Bol.com of high-end zoals Chanel.
We doen research om de subtiliteiten van jouw niche te verkennen. Door ons volledig onder te dompelen in jouw merk en leefwereld, stellen we ons schrijfkompas bij naar de juiste richting.
We bepalen de boodschap en zetten een structuur uit voor de tekst. Zelfs als het topics zijn waar al veel inkt over gevloeid is, gaan we strategisch op zoek naar vernieuwende insteken.
Tijdens het schrijven komt alles samen met onze creativiteit, inlevingsvermogen en oog voor detail.
Tekst en beeld versterken elkaar. We kijken verder dan onze tekst in een Word-file en geven advies over bijvoorbeeld de plaatsing van beelden in een blog of nieuwsbrief.
Onze teksten worden intern door meerdere personen nagelezen en bijgeschaafd. Gaat het om een Engelse tekst? Dan versterken we de taalkundige kwaliteit in wisselwerking met een native speaker. We vermijden ‘Vlaams Engels’ en voorzien kwalitatieve schrijfnuances die natuurlijk op de tong liggen bij Engelstaligen.
We stemmen de tekst met jou af en finaliseren ze op basis van je feedback.
Copywriter gezocht die de kern van je merk in woorden vat, wervende teksten schrijft en content creëert die resoneert bij je doelgroep? We maken graag kennis en helpen je als merk onderscheiden met sterke teksten.
Van productomschrijving tot diepte-interview
Wij zeggen weleens: alles is copywriting, zelfs in een wereld waarin beeld domineert. Tel zelf maar eens op hoe vaak je dagelijks in aanraking komt met tekst: van je ochtendkrant tot de webshop waarop je scrollt, een reclamebord in de supermarkt en zelfs het gelukskoekje bij de Chinees. Tekst is er altijd en overal, ook wanneer je als merk communiceert.
Als tekstbureau gaat onze output dan ook breed:
Short copy of korte teksten zoals productnamen, baselines, social posts, productomschrijvingen, gebruiksaanwijzingen …
Long copy of lange teksten zoals websiteteksten, blogs, nieuwsbrieven, diepte-interviews, brochures, persberichten, e-books, ghostwriting …
SEO-copywriting voor je website of webshop waarmee je niet alleen lezers aanspreekt, maar je ook hoger scoort in zoekmachines. De teksten worden geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden.
Storytelling van jouw uniek merkverhaal.
Hertalingen van Nederlandse teksten naar Vlaamse woordenschat en cultuur om je doelgroep in België herkenbaar aan te spreken
Enerzijds schrijven we wervende teksten die je mensen inspireren, informeren of aanzetten tot actie. Maar denk gerust breder en weet dat een tekstbureau ook zakelijke teksten en dagelijkse communicatie zoals boekhoudkundige mails, interne documenten en prospectiebrieven schrijft. Die moeten immers ook helder en doeltreffend zijn. En aansluiten bij je tone of voice, want je merkbeleving moet doorlopen bij iedereen die op welke manier dan ook in aanraking komt met je bedrijf.
Zelf je teksten schrijven, een goed idee?
Twijfel je om samen te werken met een tekstbureau, omdat je ervan overtuigd bent dat je jouw teksten zelf kunt schrijven? Natuurlijk kan je zelf aan de slag gaan, met of zonder AI-copywriting. Maar door samen te werken met een copywritingbureau kies je voor tijdswinst en professionele kwaliteit.
Voor jou is schrijven misschien een zenuwslopende taak die boven op de stapel komt te liggen. Je vergeet het of ontloopt het zelfs, waardoor er maar enkele zinnen op je website staan of je social posts louter uit hashtags bestaan. Voor ons is het ons vak en een fulltime job. In een bubbel van ijver en concentratie buigen we ons voluit over jouw tekst, in plaats van het gefragmenteerde schrijven dat er bij jou tussen vele taken in wordt gedwongen.
Anderzijds is het onze breedvoerige voeling met taal en storytelling die jouw teksten naar een hogere hoogte brengen. Een niveau dat je alleen niet had kunnen beklimmen. Als je niet graag schrijft, er geen ervaring mee hebt of de toon van je merk niet beheerst, is copywriting namelijk vechten tegen de bierkaai.
Bovendien bieden we als professionals een vernieuwende kijk op je merk en content. Je mooiste verhalen gaan vaak verloren in een stroom van bezigheid en onbewustheid. Je kent jezelf en je merk zo goed, dat je niet meer weet wat er al is verteld. Of je denkt dat het niet de moeite waard is om te delen. Door met je in gesprek te gaan en dieper te graven dan wat je op de oppervlakte te vertellen hebt, ontrafelen we als copywritingbureau die onuitgesproken woorden. En brengen we ze tot leven in goed geschreven teksten die de impact van je copywriting versterken.
Heb je wel een vlotte pen of neem je iemand in dienst die zal schrijven in naam van je merk? Dan loont het om via een tone of voice workshop de stem van je merk te bepalen voor consistentie en houvast.