Waarom trend research belangrijk is om een sterk merk te bouwen

 

De wereld verandert razendsnel: technologische innovaties, nieuwe trends, veranderende consumentennoden … Je kunt als merk een afwachtende houding aannemen. Of je kunt vooruitkijken en anticiperen. Dat doe je met trend research: inzichten die je merk toekomstgericht, relevant, wendbaar en innovatief maken.

 

Wat is trend research?

Bij trendonderzoek denk je misschien meteen aan trending hashtags en welke kleuren er ‘in’ zijn. Maar anders dan hypes, rages en mode zijn trends geen bevlieging. Het zijn maatschappelijke evoluties die op lange termijn een invloed hebben op onze waarden, noden en daardoor ons gedrag. Gespecialiseerde trendwatchers doen onderzoek naar deze consumententrends en vertalen ze naar inzichten en ideeën, zodat je als merk kan anticiperen op de markttrends die daaruit voortvloeien. Lees: je aanbod en communicatiestrategie ombuigen om een antwoord te bieden op wat er vandaag en morgen leeft.

Lees ook: hoe werkt trendonderzoek?

Waarom trend research?

Investeren in trend research is om verschillende redenen belangrijk om je merk te versterken. Het zal je enerzijds inspireren om nieuwe wegen in te slaan, je aanbod uit te breiden en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Anderzijds helpt het om te achterhalen of je huidige strategie de komende jaren nog sterk genoeg zal zijn. En om ideeën voor nieuwe producten af te toetsen: is dit wel echt iets waar de wereld op zit te wachten?

Toekomstgericht

Trend research gaat niet om de toekomst voorspellen, wel om de toekomst voorstellen. Je weet niet zeker wat er zich morgen zal ontluiken, maar dankzij trend forecasting voel je wel al de trillingen die zich onder het oppervlak bewegen. Zo anticipeer je op de mogelijke toekomstscenario’s die een invloed hebben op jouw merk en je doelgroep. Op basis daarvan stel je toekomstgericht je strategie bij en omarm je proactief nieuwe kansen. 

Relevant

Met inzicht in de waarden, noden en levensstijlen van morgen, krijg je als merk de kans om op precies het juiste moment een antwoord te bieden. Dat zorgt dat je op een waardevol niveau met je doelgroep verbindt. Het resultaat: een sterke klantenloyaliteit, een positief imago en een standvastige groei van je merk.

Let op: relevant zijn wil niet zeggen dat je bij elke verschuiving in de markt van strategie moet veranderen. Je moet vooral onderzoeken hoe je vanuit de visie van jouw merk relevantie opneemt in de wereld van vandaag en morgen. Om het noorden niet te verliezen, is het belangrijk dat je weet wat de ziel van je merk is om steeds van daaruit te vertrekken en je route bij te sturen waar nodig. 

Wendbaar

Trendonderzoek maakt jouw merk wendbaar. In plaats van als toeschouwer te kijken naar hoe de wereld verandert, ben je een actieve deelnemer in het schouwspel en voorkom je dat je snel moet schakelen wanneer een trend haar weg naar het oppervlak vindt. Zo spraken trendrapporten in 2017 al over de onhoudbaarheid van onze relatie met technologie en hoe de vele prikkels onze geest overbelasten. Het is toen dat ontwerpers zich vraagtekens begonnen te stellen bij het nut en de productiviteitsfactor van open plan offices. Lang voor de coronacrisis en de nood aan rust, privacy en aparte werkruimtes bij onze collectieve terugkeer naar kantoor. Organisaties die de vraag hiernaar al jaren daarvoor voelden aankomen, konden hier sneller een antwoord op bieden en als eersten met nieuwe oplossingen op de markt treden.

Je wendbaar opstellen is soms moeilijk, want trend research onthult misschien niet altijd wat je graag wil horen: een bepaalde trend kan tegen jouw niche of visie ingaan. Dat we collectief zuiniger leven is moeilijk voor luxemerken en de groeiende aandacht voor onbewerkt voedsel is een uitdaging voor wie voorverpakte etenswaren verkoopt. Maar zoals George Bernard Shaw het schreef: all great truths begin as blasphemies. In plaats van oogkleppen op te zetten en de veranderingen in de wereld te negeren, moet je die inzichten juist met beide handen vastgrijpen en voorbereidingen treffen om er een antwoord op te bieden. Enkel zo maak je jouw merk wendbaar. 

Innovatief

In gevechtssport leer je om eerst de strategie onder de knie te krijgen, voor je je snelheid kan opdrijven. Om snel te kunnen bewegen moet je immers anticiperen op de volgende beweging in het spel. Datzelfde geldt voor merken: je kan pas echt groeien en innoveren als je inspeelt op wat er komt. Trend research helpt verschillende afdelingen in je organisatie om innovatief te werk te gaan en te groeien. 

  • Productontwikkelaars en ontwerpers ontdekken nieuwe opportuniteiten om jullie aanbod uit te breiden of aan te passen.

  • Je marketing- en salesteam stelt hun strategie af op de veranderende noden en het gedrag van consumenten.

  • De klantenservice anticipeert op komende vragen en noden van klanten.

  • Trendonderzoek helpt HR om vaardigheden die belangrijk zijn voor opkomende veranderingen in je sector te identificeren.

  • Je financiële team stemt budgetten en investeringsstrategieën af op zaken met groeipotentieel.

  • Trends kunnen de vraag naar bepaalde grondstoffen beïnvloeden, waar je logistieke afdeling zich op voorbereidt dankzij tijdige inzichten. 

 

Klaar om je merk voor te bereiden op de toekomst? Ontdek de trendinzichten van onze Trend Researcher Katrien Meermans. Boek nu je persoonlijke inspiratiesessie.

 
Vorige
Vorige

De digitale spiegel: hoe tieners steeds meer streven naar perfectie door sociale media

Volgende
Volgende

PR-campagne lanceren: 7 vragen voor je start