Trend forecasting: waar vind je relevante trends voor jouw merk?

Je wilt als merk vooruit gaan en anticiperen op de noden van je doelgroep. Toch hebben veel ondernemers het gevoel dat ze steeds één trede achter lopen. Ze zien concurrenten ijlings met innovaties naar buiten komen die wonderlijk aansluiten bij wat leeft in de maatschappij. En vragen zich af: hoe komt het dat zij zo’n sterk afgestemde antenne hebben? Waar halen zij die informatie en hoe vind ik zelf relevante trends voor mijn merk? Met andere woorden: hoe kan ik als merk aan trend forecasting doen?


Trend forecasting: meer dan de mode van volgend seizoen

Alles begint bij een sterk begrip van wat trends eigenlijk zijn. Vaak worden verschillende termen door elkaar gebruikt, maar ze betekenen eigenlijk allemaal iets anders:

  • Bij een hype spreken we van een grote maar kortstondige belangstelling voor iets ontastbaar, zoals een TikTok-challenge, het Eurovisiesongfestival of een trending dieet. 

  • Een rage is net zo breed gedragen en kortstondig, maar gaat wel over iets tastbaars. Een product dat iedereen op dat moment wil hebben en daardoor waarschijnlijk snel uitverkocht raakt.

  • Sommige dingen zoals kleuren, materialen en vormen zijn ‘in’ of ‘uit’ de mode. Het gaat meestal niet over iets nieuw, wel over iets dat doorheen de seizoenen opflakkert en weer uitdooft. 

  • Trends gaan veel dieper. Het zijn evoluties op lange termijn die groeien uit invloeden op demografisch, economisch, cultureel, technologisch, politiek of ecologisch vlak. Denk aan digitalisering, klimaatverandering, vergrijzing …

Hypes, rages en mode kan je vrij vlot zelf spotten door je ogen open te houden op social media en in het nieuws. Als merk is het aangeraden om influencers, magazines en blogs in jouw niche te volgen om te zien waar zij over communiceren. Hoe eerder je een topic spot, hoe gevatter je erop kan inspelen in je communicatie. De hashtag #CottageCore leek er bijvoorbeeld ‘plots’ te zijn, terwijl de drang naar een eenvoudiger en duurzamer leven in verbinding met de natuur al langer beweegt. Fashion- en interieurmerken die hier al op anticipeerden, namen de trending term op het juiste moment mee in webshopomschrijvingen, content en samenwerkingen met influencers en werden zo als voortrekker gezien. 

Graaf dieper met trendonderzoek

Maatschappelijke trends zal je daarentegen niet zomaar uit het nieuws kunnen plukken. Je wil immers anticiperen op waar de wereld binnen tien tot dertig jaar naartoe zal evolueren en daar is de actualiteit nog lang niet mee bezig. Trendwatchers zijn dat wel. Dankzij diepgravend onderzoek en een nieuwsgierige blik op de maatschappij weten zij welke consumententrends zich sluimerend een weg naar het oppervlak aan het banen zijn en hoe de markt daarop zal reageren. Met die kennis en hun strategische expertise geven trendwatchers advies aan merken om hun strategie, aanbod en communicatie scherp te stellen en zich voor te bereiden op de toekomst.

Trend research vraagt om een grotere investering en meer geduld, maar een slak op de goede weg wint van een haas op de verkeerde weg. Door verder vooruit te kijken en trends af te toetsen aan jouw merkstrategie, zal je meer bereiken dan wanneer je lukraak op elke hype springt. Een korte piek in merkbekendheid is immers fijn, maar nog liever groei je op lange termijn. Op een duurzame, authentieke manier zonder de ziel van je merk uit het oog te verliezen.


Trend forecasting voor je merk? Stille Bliksem is gespecialiseerd in trendonderzoek en weet dit als strategisch brandingbureau slim te vertalen naar je merkstrategie en communicatie.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Een PR-campagne lanceren: zeven vragen voor je start

Volgende
Volgende

Ge zet da helemaal naar uw goesting op het moment hè.