Wat zijn consumententrends en waarom zijn ze belangrijk voor je merkstrategie?

 

Zelfs het beste concept kan falen als het niet resoneert met de veranderende wereld. Door in te spelen op consumententrends krijg je inzicht in de behoeften, verwachtingen en waarden van verschillende doelgroepen, zowel nu als in de toekomst.

 

Wat zijn consumententrends?

Om te begrijpen hoe trendonderzoek verloopt, kijken we eerst naar het grotere geheel: maatschappelijke trends of megatrends. Die ontstaan door mondiale invloeden op economisch, ecologisch, politiek, technologisch, sociaal-cultureel of demografisch vlak. Vanuit die maatschappelijke trends kunnen consumententrends groeien. Veranderingen in de wensen, noden en waarden van (een bepaalde groep) mensen die uiteindelijk ook weerspiegeld worden in hun koopgedrag en levensstijl.

Neem de maatschappelijke trend van de groeiende digitale revolutie als voorbeeld: die bracht bij consumenten al de nood aan duidelijkheid over privacy en gegevensgebruik naar boven. Maar deed ook de vraag rijzen naar manieren om digitaal te detoxen en zorgde voor een groeiend bewustzijn over ons mentaal welzijn onder invloed van sociale media. 

Lees ook: het verschil tussen hypes, rages, mode en trends

Consumententrends als voer voor innovatie

Wanneer er een bepaalde vraag ontstaat bij consumenten, duurt het vaak niet lang tot merken hierop reageren met een aangepast aanbod. Consumententrends brengen zo op hun beurt markttrends in beweging. Zo zag de Belgische start-up Stolp een opportuniteit in de vraag naar digitaal welzijn, die zij beantwoorden met hun slimme Digital Detox Box voor je smartphone. Apple verwerkte in de recente updates van het iPhone-besturingssysteem opties om je schermtijd te bewaken en meldingen te pauzeren wanneer je je in een bepaald ‘focus’ bevindt. En de markt voor digital detox vakanties - van driedaagse wandelvakantie in de Ardennen tot luxeretreat op een Caraïbisch eiland - was nog nooit zo groot.

Dat deze merken net op het juiste moment met die innovaties naar buiten komen, zorgt voor een positieve perceptie bij hun doelgroep. Zoals wanneer iemand je een fris glas water komt brengen, wanneer je net de dorst voelde opkomen: het voelt alsof die persoon je gedachten kan lezen en je bent dankbaar. Inzicht in consumententrends helpt dus ook om het imago van je merk te versterken, je merkbekendheid te vergroten en je klantenloyaliteit op te krikken.

Consumententrends als voer voor verandering

Dat start-ups dankzij consumententrends hun weg vinden naar een gouden ei is duidelijk. Maar ook gevestigde merken innoveren door via trend forecasting inzicht te krijgen in de veranderende noden en waarden van hun doelgroep. Enkel zo voorkom je dat je achterop raakt en in een lauwwarm bad blijft dobberen: voorlopig lijkt het zo wel goed, maar je vergeet dat het water alsmaar kouder wordt. Lees: dat je merk steeds meer relevantie verliest in de wereld van vandaag en morgen. 

Wanneer je een consumententrend onderzoekt als merk, stel je de vraag:

  • Is deze trend van toepassing op mijn (huidige en toekomstige) doelgroep? Generatie Z mag bijvoorbeeld nu nog te jong zijn om jouw merk te kopen, het is wel relevant om te weten wat er bij deze consumenten leeft om dit mee te nemen naar de toekomst.

  • Kan deze trend ons inspireren tot een nieuw product, een nieuwe lijn of een nieuwe tak van ons merk? Houd hierbij vast aan je merkstrategie: je hoeft niet op elke consumententrend een antwoord te bieden, wel op degene die in lijn liggen met je visie, waarden en doelstellingen.

  • Moeten we op basis van deze trend onze huidige strategie bijsturen? Een verandering in noden, waarden en overtuigingen kan het fundament van jouw merk tegenspreken. Denk aan ons steeds meer prominente bewustzijn voor duurzaam geproduceerde mode, dat het groeimodel van fast fashion brands tegenspreekt.

  • Heeft dit invloed op de geplande lancering van een nieuw product of iets dat in de pijplijn zit? Door consumententrends kan je beslissen om bepaalde ontwikkelingen voorrang te geven en andere juist nog even on hold te zetten. 

  • Kunnen we onze communicatiestrategie afstemmen op deze trend? Zonder je aanbod te veranderen, kan je via je merkcommunicatie een antwoord bieden op consumententrends. Je vindt nieuwe invalshoeken om je aanbod te promoten en kan via boeiende content de brug tussen consumententrends en jouw merk bouwen. 

 

Klaar om je merk voor te bereiden op de toekomst? Ontdek de trendinzichten van onze Trend Researcher Katrien Meermans. Boek nu je persoonlijke inspiratiesessie.

 
Vorige
Vorige

Ghostwriting: het mysterie voorbij

Volgende
Volgende

Influencer marketing: 4 hoekstenen voor een authentieke samenwerking