Innoveren en groeien als merk? Een trendwatcher verruimt je blik op de toekomst.

Wanneer je de sterrenhemel bewondert, zie je eigenlijk een beeld dat al enkele lichtjaren oud is. Je kijkt als het ware in het verleden. Dat is vergelijkbaar met hoe veel merken te werk gaan: ze kijken aanhoudend in het rond naar wat anderen hebben gelanceerd of verwezenlijkt. En focussen enkel op wat er van dag tot dag op hen afkomt. Zo blijf je als merk in het verleden kijken en zet je een rem op groei en innovatie. Tijd om samen te werken met een trendwatcher, een vaardige professional die jou een fast-forward blik op de toekomst biedt. 


Waarom is trend research belangrijk?

Om te begrijpen waarom trend research een meerwaarde vormt voor jouw merk, moet je eerst weten wat trends precies zijn. Het woord roept bij velen immers beelden op van modegrillen en bevlogen hypes, maar niets is minder waar. Trends hebben weinig te maken met wat ‘in’ is. Het zijn maatschappelijke evoluties die op grote schaal en lange termijn een impact hebben op hoe we leven, communiceren en consumeren. Op die manier bepalen ze de relevantie van jouw merk in de toekomst: in hoeverre hebben jouw visie en aanbod nog een plek in de sterrengordel van morgen? 

Door samen te werken met een trendwatcher kan je als merk proactief kansen grijpen, wendbaar zijn voor de toekomst en een standvastige groei aandrijven. Je laat je adviseren door iemand die weet welke trillingen er onder het oppervlak bewegen en hoe die de toekomst zullen doen schudden. Verwacht je niet aan een glazen bol, wel aan verschillende relevante voorstellingen van de toekomst en hoe jouw merk daarop kan anticiperen. 

Hoe gaat een trendwatcher te werk?

Trendwatchers hebben een scherp afgestemde antenne en een objectieve blik. De evoluties die ze voorstellen hebben dus niets te maken met hun eigen voorkeuren of levensstijl, wel met diepte-onderzoek en de inzichtelijke verbanden die daaruit voortkomen. Dat onderzoek bestaat zowel uit deskresearch als trendspotting op events, beurzen, conferenties en zelfs gewoon op straat. 

Trendonderzoek verloopt op drie niveaus. Ten eerste zijn er megatrends, wetenschappelijk geanalyseerde veranderingen met een brede en vaak mondiale invloed. Die zorgen op hun beurt voor veranderingen in de levensstijl en het koopgedrag van mensen - we spreken over consumententrends. Als reactie op die veranderende waarden en behoeften ontstaan markttrends: bedrijven die hun aanbod aanpassen om een antwoord te bieden op waar de consument naar op zoek is. 

→ Lees meer: Hoe een trend researcher te werk gaat van data tot vernieuwend perspectief

Trend research voor jouw merk

Bij Stille Bliksem hebben we alle kennis in huis om onze trend forecasting af te toetsen aan je merkstrategie en gericht advies te geven. Zo weet je niet alleen welke evoluties er aankomen, maar ook hoe je daar als merk gepast op anticipeert met een proactieve aanpak en authentieke communicatie.

Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je een nieuwe productlijn creëert of een bestaand deel van je aanbod een upgrade geeft. Misschien ontdek je een nieuwe doelgroep om je op te richten of leer je waar jouw bestaande doelgroep echt naar op zoek is. Het advies van een trendwatcher kan zich ook vertalen in een rebranding, een gerichte PR-campagne of een vernieuwende contentstrategie. In ieder geval: innovaties die ervoor zorgen dat jouw merk anticipeert op de volgende wending en een duurzame voorsprong neemt op de markt.


Innoveren en groeien als merk? Laat je bij Stille Bliksem adviseren en begeleiden door geoefend trendwatcher Katrien Meermans. In een persoonlijk intakegesprek geven we je graag meer informatie over trend research, onze werkwijze en hoe dit jouw merk versterkt.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Ge zet da helemaal naar uw goesting op het moment hè.

Volgende
Volgende

Een sterke branding voor delicatessenzaak Cammalleri: Stille Bliksem en De Barbaren bundelen expertise