Copywriter gezocht voor je teksten? Start met een heldere briefing.
Zoek je een ervaren pen die jouw teksten kan vormgeven? En vraag je je af hoe je beoordeelt of iemand geschikt is voor jouw merk? Of heb je eerder al met een tekstschrijver samengewerkt, maar had je steeds het gevoel dat je niet op dezelfde lijn zat? Wie al veelvuldig naar een copywriter heeft gezocht, vraagt zich misschien af waarom de zoektocht zo stug loopt. Ja, de ‘klik’ moet er zeker zijn en de nodige expertise is vereist. Maar het succes van copywriting start bij het prille begin: een heldere briefing.
Uit een glasheldere briefing ontkiemen teksten die hun doel raken en een vlotte samenwerking. Lees: minder feedback en correctierondes, een tekst die aan je verwachtingen voldoet en een aangename verstandhouding tussen jou en de copywriter. Bovendien creëer je dankzij een goede briefing meer ruimte voor creatieve invulling. Als je weet waar je naartoe moet en je het landschap door en door kent, is het immers een stuk makkelijker om van het vaak bewandelde pad af te wijken en de idyllische route te nemen.
De essentials van een heldere briefing
Als tekstbureau creëren we bij Stille Bliksem verschillende types content of tekst: blogs, productomschrijvingen, nieuwsbrieven, websiteteksten, storytelling, social media posts ... Daarvoor dompelen we ons volledig onder in jouw merk en leefwereld. Hoewel we steeds uitgebreid onderzoek doen en graag in de huid kruipen van jouw lezer, kunnen we zonder een goede briefing niet achterhalen wat jij denkt. Door vooraf duidelijk te stellen waar je naartoe wilt, verzilver je een sterker resultaat.
Versterk de impact van je copywriting met onze checklist voor een heldere briefing:
Het doel van je tekst
Wat wil je met je tekst bereiken? Een copywriter zal het doel van je tekst als leidraad gebruiken en subtiel laten doorklinken in wat hij of zij schrijft. Jouw doel kan simpel zijn en je tekst kan gerust meerdere doelen hebben, maar liever niet meer dan twee. Bijvoorbeeld: je wil in een blog je klanten informeren over een nieuw product en het maakproces. Daarnaast wil je hen ook aansporen om het product aan te kopen in jouw webshop.
Verkopen kan zeker je hoofddoel zijn. Overtuigen tot actie is één van de meest voorkomende doelen van een tekst. Denk maar aan mails die je herinneren aan een product in je winkelmandje, prospectiebrieven en conversiegerichte social posts. Maar ook inspireren, een community verbinden, ontroeren, kennis doorgeven, instrueren (bijvoorbeeld in een gebruikershandleiding) en bijdragen aan een maatschappelijk discours zijn mogelijke doelen van een tekst.
Is jouw doel om je website hoger te laten scoren in Google? Stip dit dan zeker aan bij je eerste contact met de copywriter. Je hebt dan SEO-copywriting nodig en daarvoor moet een keywordanalyse gemaakt worden. Dat zijn zoektermen die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. De copywriter schrijft een SEO-tekst die boeiend leest voor mensen, maar waarin er ook op een organische manier keywords verweven zitten volgens een nauwkeurig opgesteld SEO-plan.
De tone-of-voice van je merk
Misschien heb je al eens iemand gezocht om je teksten te schrijven, maar vond je dat de toon van hun tekst niet juist zat of vond je de schrijfstijl niet voldoende passen bij je merk. Eén van de vaakst voorkomende oorzaken hiervan is dat je geen tone-of-voice hebt afgestemd. Ofwel: dat de stem van je merk niet bepaald is, waardoor de copywriter ze moeilijk kan echoën.
Een tekst met een doordachte tone of voice doet veel meer dan je boodschap overbrengen aan de lezer. Ze vormt een uniek woordenspel dat onmiskenbaar de stempel van jouw merk draagt. Dat zorgt voor consistentie, herkenbaarheid, uniciteit en doeltreffendheid bij de lezer.
Zelfs als je hier nog nooit over hebt nagedacht, heb je vast wel een idee over hoe je als merk wil klinken. Warm, professioneel, to-the-point, jong, expressief … Deze termen kan je meegeven aan de copywriter, maar nog beter is als je een uitgewerkte tone-of-voice gids hebt. Bij Stille Bliksem stellen we na een boeiende tone-of-voice workshop een gids op die boekstaaft hoe jouw merk communiceert. Met kernwoorden, maar ook voorbeelden en schrijftips. Handig wanneer je met verschillende personen samenwerkt voor je teksten of als je intern aan de slag wilt met schrijven.
Bezorg je copywriter indien mogelijk een lexicon om verkeerd woordgebruik te vermijden. Dat jij 'productlijn' verkiest boven ‘collectie’ en ‘vestiging’ boven ‘locatie’ kan hij of zij anders niet weten. Zo vermijd je meteen onnodige feedbackrondes en frustraties. Verzamel teksten die je merk in het verleden heeft gebruikt en waar je tevreden over bent. Of zelfs teksten die helemaal de mist in gingen, om juist aan te tonen wat je niet als resultaat wilt. Teksten van andere merken die je goed vindt - al dan niet in jouw sector - zijn een extra handige tool voor copywriters om zich op dezelfde golf te kunnen bewegen.
De juiste doelgroep
Wie zal deze tekst lezen? Komt de tekst op je website terecht, in een nieuwsbrief naar je verdeelpunten of schrijf je mensen aan die eerder al een workshop bij je hebben gevolgd? Dit helpt de copywriter om het juiste standpunt in te nemen, maar ook strategische beslissingen te nemen zoals:
de taal waarin de tekst wordt geschreven en eventueel vertaald
de schrijfstijl en woordkeuze (want de ondertoon in je tone-of-voice kan in zakelijke context anders zijn)
hoe lang de tekst mag zijn
welke call-to-actions de tekst zal bevatten
in hoeverre je merkverhaal moet worden toegelicht (denk aan prospecten tegenover loyale klanten)
Een realistische deadline
Geef bij je aanvraag steeds een duidelijke deadline mee. Wees daarbij realistisch: wanneer heb je de tekst écht nodig? ‘Zo snel mogelijk’ is een manier van werken en geen deadline. Door een concrete datum aan te geven waarop je jouw tekst ten laatste nodig hebt, kan je copywriter deze oorbaar inplannen.
Weet ook dat copywriters met een planning werken en niet altijd alles kunnen laten vallen om ‘vlug vlug’ een tekst te schrijven. Copywriter gezocht voor een last minute opdracht? Natuurlijk kan je al eens op het laatste moment pas beseffen dat je een tekst nodig hebt. Maar als je de mogelijkheid hebt om de tekst ruim op voorhand in te plannen bij de copywriter, neem die dan.
Weet je bijvoorbeeld nu al dat je volgend jaar een nieuw product lanceert? Contacteer dan al je tekstbureau zodat zij plaats kunnen vrijhouden in hun planning. Zelfs als je nog geen concrete input hebt, zijn beide partijen zo wel beter voorbereid. En wanneer je nog geen copywriter voor je project gezocht hebt, loont het om dit ruim op voorhand te doen zodat je met elkaar vertrouwd raakt en duidelijke afspraken kan stellen.
Copywriter gezocht? Bij Stille Bliksem laten we jouw teksten graag tot leven komen. We bundelen de essentiële expertise met een doortimmerde liefde voor taal. En dompelen ons helemaal onder in de meest uiteenlopende verhalen. Boek nu een intake voor een eerste gesprek over jouw merk, de opdracht en hoe wij te werk gaan.