De impact van storytelling op je merkbekendheid
Je merkbekendheid vergroten gaat verder dan een aantrekkelijk aanbod uitwerken. Zonder een overtuigend verhaal en een betrokken publiek blijft je merk onzichtbaar, hoe indrukwekkend je ideeën ook zijn. Om als merk te gedijen in de markt, moet je weten welke plaats je daar wil innemen, wat je gaat vertellen en hoe.
Eerst een sterk merkverhaal schrijven, dan pas je merkbekendheid vergroten
Om applaus te halen heb je meer nodig dan spektakel. Je moet als merk een goed verhaal vertellen. Een verhaal dat past bij de doelgroep die je wil bereiken, dat samenhangt en dat liefst ook blijft hangen. Net zoals een toneelschrijver zich niet laat afschrikken om een zoveelste historisch drama op te voeren. Het verhaal is misschien niet enig in zijn soort, maar springt er wel uit dankzij zijn visie en touch.
Daarom is het cruciaal om eerst je merkverhaal te schrijven. Het is de sterke basis die de rode draad zal vormen doorheen alles wat je als merk doet. Je merkverhaal schrijf je niet uit de losse pols, maar komt voort uit breedvoerig denkwerk, (markt)onderzoek en reflectie over de bestaansreden van jouw merk.
Zaken waar we in de brand strategy sessies Stille Bliksem naar graven. We gaan uitgebreid met jou in dialoog over je merk en wat je drijft, waar je naartoe wilt en waar je van droomt. We stellen veel vragen, maar creëren ook stiltes - in die roerloze momenten kom je vaak tot de essentie. In een brandbook leggen we de ziel van je merk vast en geven we uitgebreid advies over hoe je dit meeneemt in je merkcommunicatie.
Tip: brand strategy is onmisbaar voor ondernemers die een nieuw merk lanceren. Maar ook als je merk al langer bestaat en je nood hebt aan een nieuwe richting, of een reflectiemoment om af te toetsen of je merk nog op het juiste pad zit.
Een geëngageerd publiek
Verwacht niet dat je merk iedereen zal aanspreken. Dat hoeft ook niet. Zoals cabaretier Fons Jansen het zei: “Het ligt niet aan het toneel, de zalen zijn gewoon te groot.” Beter twintig mensen op het puntje van hun stoel, dan honderd die geen boodschap hebben aan wat je opdraagt.
Definieer in een sterke merkstrategie wie de specifieke doelgroep is die je wil bereiken. Wat drijft hen? Welke problemen of frustraties ondervinden zij? Wat is hun levensstijl? Door je doelgroep te vernauwen, zal je sneller je merkbekendheid vergroten dan wanneer je probeert om de hele wereld te bereiken. Je creëert immers een community-gevoel: een nichegroep van mensen die dezelfde waarden delen als jouw merk en trots zijn om erbij te horen. Die mensen zullen op hun beurt jouw boodschap verspreiden waardoor je merkbekendheid blijft groeien.
Een herkenbare identiteit: je onmisbare rekwisieten
Je bekendheid kan pas groeien als je merk consistent en makkelijk te herkennen is. Denk maar aan de merken die bij jou top of mind zijn, waar je als eerste aan denkt. Vaak komt dat door een uitgesproken huisstijl, opvallende fotografie, hun gevoel voor humor of juist een inspirerende manier van schrijven. Weldoordachte elementen die resoneren bij de juiste doelgroep.
Enerzijds is er je visuele identiteit of design. Je logo, kleuren en beeldtaal moeten in lijn zijn met je merkstrategie, en passen bij je merkverhaal. Draagt jouw merk bijvoorbeeld een bepaalde mystiek uit, of ziet het er juist kleurrijk en flamboyant uit?
Ook je verbale identiteit - je tone-of-voice of unieke schrijfstijl - draagt bij aan de perceptie die mensen krijgen van je merk. Draagt je merk in geschreven tekst een humoristisch blijspel op of schrijf jij eerder sober en to-the-point?
Tip: houd jezelf tegen om te snel een rebranding uit te voeren. Soms is die nodig - bijvoorbeeld als je perceptie niet overeenkomt met wat je wil uitstralen - maar dat je als ondernemer bent uitgekeken op je merk is geen reden om het helemaal te veranderen. Jij ziet je merk dagelijks, maar je publiek herkent het pas net. Soms volstaat een kleine update in design of tone of voice. Blijf trouw aan je strategie en vraag advies van een brandingexpert.
Jouw merk in de schijnwerpers
Je merkstrategie en merkverhaal staan op punt. Je weet wie je wil bereiken en je hebt een herkenbare identiteit uitgewerkt. Dat betekent niet dat jouw merkbekendheid nu vanzelf zal groeien. Integendeel: net als je mise-en-scène op punt staat, is het tijd om het voordoek op te lichten en jouw merk in de schijnwerpers te zetten. Om je tot je publiek te richten en een onvergetelijk schouwspel op te voeren.
De spotlights op je merk werpen kan onder andere door:
Een duidelijke, boeiende en gebruiksvriendelijke website
Een uitgekiende social media strategie
Newsletters om bepaalde aspecten van je merk te belichten
Advertenties die je helpen om gericht je vooraf bepaalde doelgroep te bereiken
PR-campagnes naar pers, influencers en andere toonaangevende nichemedia die jouw boodschap via hun kanalen verspreiden
Samenwerkingen met andere merken die jouw waarden delen
Laat je hiervoor begeleiden door je brandingbedrijf. Met jouw uniek merkverhaal en je doelen in zicht, fungeert deze partner als jouw souffleur wanneer je even de draad kwijt bent. En zorgt het dat elke communicatie-uiting in lijn ligt met je merkstrategie.