Ghostwriting: het mysterie voorbij

 

Heb je een idee voor een tekst of publicatie, maar lukt het je niet om die zelf te schrijven? Een ghostwriter helpt je om die schaakmat te overwinnen.

Maar wat is ghostwriting precies en hoe werk je samen met een ghostwriter? En wat is het verschil met een AI-chatbot die teksten genereert?

 

Ghostwriting, van boek tot social media post

We spreken meestal over het concept ghostwriting als de schrijver in opdracht van een persoon werkt, bijvoorbeeld voor een boek. De ghostwriter schrijft dan dat boek met de ideeën, visie en het verhaal van de opdrachtgever als input. De tekst wordt gepubliceerd in naam van de opdrachtgever en de identiteit van de ghostwriter blijft onbekend. Menig boek is op die manier geschreven, waarbij non-fictieboeken en biografieën van bekende personen met stip op één prijken. 

Ghostwriting kan ook bij ‘kleinere’ publicaties, zoals blogs, opiniestukken en social media posts. Zo schrijven we bij Stille Bliksem vaak teksten in naam van ondernemers die via die weg hun merkbare expertise of ‘thought leadership’ willen vergroten. Die teksten worden gepubliceerd op hun eigen blog, de website van hun merk, LinkedIn, in newsletters en meer.

Waarom werken met een ghostwriter?

Je zit boordevol kennis en ideeën die je graag met de buitenwereld wil delen. Maar er liggen misschien drempels op de weg die je verhinderen om zelf je teksten te schrijven:

Je mist tijd

Als ondernemer of expert heb jij wellicht een volle agenda waarin je niet zo snel een gaatje vindt om een blogartikel of opiniestuk te schrijven - laat staan een heel boek. Dan laat je het schrijven beter over aan iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt, zoals een tekstbureau of ghostwriter. 

Dit betekent niet dat je de pen kan doorgeven zonder achterom te kijken. Een ghostwriter heeft jouw input nodig om een tekst vanuit jouw naam te schrijven, zodat deze jouw unieke visie en kennis bevat. Je zal dus nog steeds tijd moeten investeren in interviews die de ghostwriter met je afneemt en in het nalezen van de teksten ter goedkeuring. Maar het schrijven zelf is een last en inspanning die van je schouders valt.

Je mist schrijfvaardigheid

Onder schrijfvaardigheid begrijpen we meer dan de dt-regel onder de knie hebben. Een interessante, vlot leesbare tekst schrijven vraagt om finesse en professionele ervaring, of het nu voor een boek van zevenhonderd pagina’s is of een tekst van tweehonderd woorden. Zelfs als je van taal houdt, kan je door schrijven op je tandvlees gaan lopen. Je weet wat je wil zeggen, maar je krijgt het niet sterk en helder verwoord. Of je bent zodanig bezig met de juiste zinsconstructie dat je jouw focus op het thema verliest. Frustraties die je daardoor ook inhoudelijk beperken.

Een ghostwriter heeft bovendien ervaring met teksten schrijven voor een bepaald medium. Van een sterke sinopsis die uitgeverijen overtuigt, tot de kneepjes van het vak om meer kliks te krijgen op je blogartikel of social post. Deze kennis zal de impact van je copywriting vergroten en je tekst dus naar een hoger, effectiever niveau brengen.

Je mist een objectieve blik op de inhoud

Heb je een laaiende mening over een bepaald onderwerp? Waar je zelf al snel een te agressieve tekst zou schrijven, kan een ghostwriter nuance brengen in jouw opinie of verhaal. Neem bijvoorbeeld Prince Harry’s boek Spare, dat een tegenwicht moest bieden aan de vele speculaties over hem en zijn vrouw Meghan Markle. Hijzelf zou het boek misschien te emotioneel gekleurd hebben, maar zijn ghostwriter JR Moehringer kon dankzij zijn ervaring en objectieve blik Harry’s verhaal neerpennen met een onbevangen en toch authentieke toon.

Een objectieve blik op de inhoud is ook nuttig wanneer jij zodanig veel over het onderwerp weet, dat je het niet meer helder uitgelegd krijgt. Je overspoelt je teksten met vaktaal en springt van de ene gedachte of nichereferentie op de andere. Zo begrijpt niemand er iets van. Zoals Albert Einstein het zei: “Genius is making complex ideas simple, not making simple ideas complex.” Net daar zit de meerwaarde van een ghostwriter. De schaduwauteur filtert jouw input en brouwt een resultaat dat boeiend en diepgaand is, maar ook begrijpbaar voor iemand die er niet zoveel van weet als jij. 

Hoe verloopt de samenwerking met een ghostwriter?

Samenwerken met een ghostwriter start met een intake. Daarin breng je ter tafel wat jij verwacht van de teksten, wat je doel is en waar de teksten worden gepubliceerd. Die kennismaking helpt de ghostwriter ook om hoogte te krijgen van jouw persoonlijkheid en zo beter in je huid te kruipen. De spookschrijver heeft aandacht voor hoe je praat, welke woorden je vaak gebruikt en hoe je jouw persoonlijkheid tot uiting brengt. 

Ben je eerder een stille wijze of spreek je uit volle borst met een vleug humor? Verweef je vaak een Engelse term in je zinnen? Praat je met veel verbeelding of houd je het eerder kordaat? Deze subtiliteiten neemt de ghostwriter mee in de tone-of-voice of schrijfstijl van jouw teksten

Afhankelijk van de tekst die je nodig hebt, plannen jullie thematische interviews in. De ghostwriter stelt vragen en noteert, jij vertelt vanuit je kennis of een verhaal. Daarna begint de ghostwriter te schrijven. Dat is niet puur een parafrasering van jouw input: tekstschrijvers doen extra onderzoek om de inhoud meer context en body te geven. Om de sector waarin jij je begeeft nog beter te leren kennen en om van jouw tekst een echt uniek en boeiend werk te maken. Als de ghostwriter klaar is, lees jij de teksten na en kan je feedback geven. In tweespan werken jullie naar een finaal geheel waar beide partijen achter staan en dat gepubliceerd kan worden onder jouw naam.

Wat is het verschil tussen een ghostwriter en ChatGPT?

Ghostwriters zijn geslepen kameleons. Ze wentelen zich in jouw unieke stem en laten je persoonlijkheid in hun woorden doorklinken. Die authenticiteit kan in de meest subtiele woordkeuzes en klankkleuren zitten. Zo lezen de teksten alsof ze echt van jouw hand zijn, en hoeft eigenlijk niemand te weten dat dat niet zo is. Je creëert een eigen verbale identiteit en verwerft een professioneel imago als expert.

Bij een chatbot zoals ChatGPT ligt dat anders. De artificiële intelligentie genereert een tekst op basis van jouw input, maar die gegenereerde tekst zal nooit uniek zijn. Ze is immers een samenraapsel van data die ooit door iemand anders is geschreven. ChatGPT en andere AI-chatbots hebben het bovendien moeilijk om een consistente en herkenbare schrijfstijl aan te houden. De omschrijving van je tone-of-voice neemt de AI te letterlijk en ze mist de menselijke details die de nodige authenticiteit in je tekst blazen. Authenticiteit die een ghostwriter, in tegenstelling tot een machine, wel meester is.

 

Wij brengen jouw teksten verfijnd en empathisch op papier. We luisteren aandachtig en vinden de juiste invalshoek om je verhaal diepgang te geven.

 
Vorige
Vorige

Een persbericht schrijven met impact: de sleutelcomponenten

Volgende
Volgende

Wat zijn consumententrends en waarom zijn ze belangrijk voor je merkstrategie?