Wat doet een trend researcher? Van data tot vernieuwend perspectief.

 

Een trend researcher brengt maatschappelijke ontwikkelingen in kaart en vertaalt die naar kansen voor merken. Geen wilde gok, maar een strategisch proces dat inzichten en inspiratie biedt. Ontdek hoe een trendwatcher dat voor jouw merk doet.

 

Trend research op drie niveaus

Hoewel het woord ‘trends’ misschien aan modeverschijnselen doet denken, gaat trend research veel dieper en breder dan de laatste nieuwe mode, rage of hype. Het onderzoek verloopt op drie niveaus:

  • Alles start bij maatschappelijke trends of megatrends: wetenschappelijk geanalyseerde veranderingen op demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch vlak. De klimaatverandering, de vergrijzing, de groeiende economie van China, de hybride werkcultuur … zijn allemaal voorbeelden van megatrends met een brede en vaak mondiale invloed die consumenten en markten overstijgt. Bovendien hebben ze een lange levensduur (tien tot wel dertig jaar) en zijn het dus allesbehalve vluchtige grillen. 

  • Die maatschappelijke trends hebben effect op het gedrag, de noden en de waarden van mensen. Dit noemen we consumententrends. Ze zijn minstens zo invloedrijk als megatrends, maar zijn niet altijd op iedereen toe te passen. Een consumententrend kan zich beperken tot een bepaalde generatie, een inkomensgroep, een bepaald gebied … 

  • Markten reageren op deze consumententrends: er ontstaan nieuwe branches, producten of een afgestemd dienstenaanbod. We spreken van markttrends.

In het voorbeeld van de hybride werkcultuur zien we als consumententrends dat de behoefte aan een comfortabele thuiswerkplek stijgt. Net als de nood aan software om ook vanop afstand met je collega’s te communiceren. Daarop reageert de markt met aangepaste producten: van bureau’s die je op het einde van de dag kan opvouwen en wegbergen, tot uitgebreide bedrijfssoftware zoals Slack en Google Workspace.

Hoe doe je aan trend research?

Trendonderzoekers zijn gedegen strategische denkers met een nieuwsgierige blik op de wereld. Ze hebben kennis van trendmethodiek en de trendgestuurde innovaties die uit hun bevindingen voortvloeien. Hun radar is constant actief - ze voelen trends aan in zowel grote bokkensprongen als subtiele verschuivingen. Waar iemand anders misschien zijn schouders ophaalt, spot een trend researcher iets wat jaren later een impact kan hebben op de markt. 

Dat gebeurt enerzijds via deskresearch: het diepgravend volgen van nieuws in kranten, magazines, wetenschappelijke publicaties en marktonderzoek, televisieseries en -programma’s, radio, blogs, online video’s, social media, podcasts … Maar ook een scherp oog houden op start-ups en hun innovaties die op de markt komen, via crowdfundingplatformen zoals Kickstarter en StartEngine

Daarnaast houden trendonderzoekers on the field hun ogen wijd open. Ze spotten trends en tendensen tijdens interviews, tentoonstellingen, events, festivals, beurzen en conferenties. En gewoon op straat, want een verwoede trendwatcher ontwaart om elke hoek wel weer een interessant inzicht om te analyseren. 

Trend research in de praktijk

Bij Stille Bliksem begeleiden we je vanuit onderzoek en expertise naar waardevolle inzichten in trends - en zo naar wezenlijke innovaties voor je merk. Deze consultancy bieden we aan via inspiratiesessies waarin Trend Researcher Katrien Meermans je prikkelt met insights, zowel uit je eigen sector als daarbuiten. Als vaste sparringpartner helpt ze je bij het kristalliseren van die inzichten tot vernieuwende invalshoeken die jouw merkstrategie scherpstellen. Met als resultaat dat je klaar bent voor de toekomst, een antwoord biedt op de noden van je doelgroep en een voorsprong neemt op concurrenten.

 

Klaar om je merk voor te bereiden op de toekomst? Ontdek de trendinzichten van onze Trend Researcher Katrien Meermans. Boek nu je persoonlijke inspiratiesessie.

 
Vorige
Vorige

Samenwerken met een PR-agency: samen bouwen aan sterkere merkbekendheid

Volgende
Volgende

Fashion Talks 2024: om door een uitdagend 2024 te navigeren, moet je brand strategy op punt staan