Influencer marketing: 4 hoekstenen voor een authentieke samenwerking
Influencer marketing een effectieve methode om als merk te verbinden met je doelgroep en is een onmisbaar element geworden in PR en social media. Maar een succesvolle campagne vraagt meer dan alleen een influencer met veel volgers. In deze blog belichten we vier essentiële elementen voor een authentieke samenwerking.
1. Influencers versus ambassadeurs
In de media worden influencers vaak op een stereotiepe manier afgebeeld, maar influencer marketing beperkt zich niet tot collabs met jonge TikTokkers en extravagante fashion bloggers. De term omvat iedereen die invloed uitoefent op zijn publiek - ongeacht zijn job, niche en communicatiestijl. Naast social media influencers, kunnen ook jouw partners, klanten en zelfs werknemers je merk in de kijker zetten via mond-tot-mondreclame. We spreken dan over merkambassadeurs of brand ambassadors.
→ Lees ook: Is er een verschil tussen influencers en brand ambassadors?
Voor een authentieke samenwerking kijk je dus niet alleen naar invloedrijke mensen op social media en celebrities. Je onderzoekt ook wie er al fan is van je merk en hoe je die personen kan motiveren om hun voorliefde te delen. Met expertise en een strategische blik helpt Stille Bliksem je graag een doordacht brand ambassador programma opzetten.
2. De juiste match
Om een authentieke boodschap te capteren, moeten de influencers met wie je samenwerkt echt een goede match zijn. Een zestienjarige TikTokker die reclame maakt voor anti-aging crème? Een voorvechter van slow fashion die jouw Black Friday sale promoot? Dat komt niet geloofwaardig over bij hun doelgroep en kan zelfs jouw merkperceptie tegenwerken.
Hoe weet je of iemand een goede match is voor jouw merk? Toets telkens af met je merkstrategie:
Deelt de influencer jouw waarden?
Straalt deze persoon uit waar jij als merk voor wil staan?
Spreekt hij of zij een doelgroep aan die je als merk wil bereiken?
De juiste match vinden voor jouw influencer marketing vraagt om veel research. Je kiest dus niet gewoon de influencers waar je zelf fan van bent, of de personen met de meeste volgers. Wel zoek je naar mensen die passen bij je vooropgestelde doelen, visie en de uitstraling van je merk. De objectieve, kritische en ervaren blik van een PR-agency helpt je hierbij.
3. Creatieve vrijheid is de sleutel naar authenticiteit
Laat authenticiteit en creatieve vrijheid rijmen in je influencer marketing strategie. Probeer geen boodschap op te dringen en vraag niet naar content die niet bij de influencer past. Natuurlijk kan je enkele richtlijnen opstellen en bij een betalende samenwerking afspreken wat je precies in ruil verwacht. Streef vooral naar ongekunstelde content die natuurlijk en echt aanvoelt. En naar een authentieke relatie op lange termijn, met een groep influencers die enthousiast is en spontaan posts over jouw merk deelt.
Engageer hen niet alleen met gratis producten en gesponsorde posts, maar beloon hen ook voor hun loyaliteit met evenementen, ervaringen en extra’s.
Onderhoud het contact op een spontane en warme manier. Stuur hen bijvoorbeeld een berichtje of zelfs een bloemetje op hun verjaardag, bij een bijzondere gelegenheid, vraag af en toe gewoon eens hoe het met hen gaat en of ze iets nodig hebben …
Inspireer hen met post-ideeën, content tips en herinner hen regelmatig aan je merkverhaal en waarden.
Met gepersonaliseerde kortingscodes en giveaways bied je een meerwaarde voor je influencers en hun publiek, en kan je tegelijkertijd de impact meten.
4. Influencer marketing: een dunne lijn tussen PR en social media
Betrek zowel je PR-team als social media managers in je influencer marketing strategie. Beiden zullen hier waardevolle input leveren. Je social media team is waarschijnlijk goed op de hoogte van wie er trending is, wie er al over jouw merk post en met welke social media trends je de content van je ambassadeurs kan inspireren. Je PR-agency heeft misschien al persoonlijk contact met deze mensen, kan een influencer campagne vormgeven in lijn met de PR-planning en heeft ervaring met media outreach en samenwerkingen.
Beide teams zullen elkaar ook op de hoogte moeten houden. Zo kan je via social media monitoren wat er geplaatst wordt over je merk. En stuur je via PR influencers aan om foto’s en video’s aan te leveren, die je vervolgens op de social media van je merk kan delen.