Met PR inhaken op TikTok microtrends. Een goed idee?

PR
 

Microtrends zijn vandaag overal, onder de daverende invloed van TikTok en influencers. Denk aan de ‘clean girl aesthetic’ van Hailey Bieber of de virale ‘Roman empire’-trend.

Steeds meer lifestylemerken spelen hierop in, maar hoe doe je dat zonder je merkidentiteit uit het oog te verliezen?

 

Voor de lancering van Karolin Van Loon’s Studio Line juwelen koppelden we in een persbericht de collectie aan de trendy microtrend ‘quiet luxury’, passend bij de verfijnde ontwerpen.

Voor Gofluo’s degradé-bodyglowers legden we de link naar de SS23-trend ‘sunset shades’, wat onder andere Feeling oppikte.

 

Wat zijn microtrends?

Microtrends laten als een jachtige windstoot hun impact op de wereld achter: ze komen plots op, bewegen snel vooruit en doen zo de bomen hard waaien. Maar hoewel hun force duidelijk voelbaar is binnen een bepaalde sector of community, blijven ze meestal niet lang hangen.  

Trend forecaster Agustina Panzoni spreekt bij Vogue Business van ‘internet aesthetics’. Ze worden dan ook vaak letterlijk zo benoemd: quiet luxury aesthetic, coquette aesthetic … Of ze krijgen het suffix ‘core’ zoals cottagecore, Barbiecore en balletcore.  

Lees ook: het verschil tussen hypes, rages, mode en trends

Merken en microtrends

In 2023 gaf Boss zijn herfstcollectie de naam ‘corpcore’, verwijzend naar de gelijknamige microtrend waarmee jongeren hun speelse twists op de klassieke kantooroutfits delen. Ook Zara bracht in datzelfde jaar de Barbie-collectie uit, waarmee het merk niet alleen de wind van de Barbie-film ving, maar ook die van de virale hashtag #barbiecore. Slimme en succesvolle resultaten van diepgaande trend forecasting. Microtrends komen immers niet uit het niets aangewaaid, maar worden aangeblazen door grotere maatschappelijke evoluties en consumententrends die onze waarden en koopgedrag beïnvloeden.

Maar de snelheid waarmee de ene microtrend naar de andere overwaait wordt steeds hoger, zo hoog dat zelfs fast-fashionmerken hun aanbod niet snel genoeg kunnen aanpassen. Daarom spelen lifestylemerken er vooral op in met hun online communicatie, zoals social media posts, nieuwsbrieven en blogs waarin ze een selectie bestaande items uitlichten die binnen een microtrend passen. Van ‘how to achieve the clean girl look’ tot ‘must-haves voor de cottagecore aesthetic’. Zo kan je er als merk snel op inhaken, opvallen en op social media opgepikt worden door het algoritme - dat voorkeur geeft aan trending topics en hashtags.

Inhaken op microtrends met PR

Is het dan ook relevant om microtrends op te nemen in je persberichten en public relations? Als je ziet hoe vaak er in magazines, kranten en op online platformen geschreven wordt over microtrends zou je denken van wel. Als PR-agency kijken we hier bij Stille Bliksem met een ervaren en kritische blik naar. We willen niet zomaar elke microtrend aan de mast hangen, maar houden rekening met:

Je merkidentiteit

Of je als lifestyle-, fashion- of beautymerk wil inspelen op een microtrend of niet, hangt af van je identiteit en merkstrategie. Ten eerste om te beoordelen of het überhaupt bij je merk past om microtrends te vermelden, daarnaast om af te toetsen of de trend aansluit bij de perceptie die je wil creëren. 

Is jouw merk bijvoorbeeld heel trendy, speels en heb je een sterke aanwezigheid op social media? Dan bieden microtrends je de mogelijkheid om die energie te delen en te tonen dat je voeling hebt met de huidige cultuur. Als een trend echter niet past bij waar je voor staat, kan de wind juist gaan keren. Je komt niet oprecht over, verliest authenticiteit en geloofwaardigheid en daardoor ook de verbinding met je doelgroep.

De juiste timing

“Keeping up with micro trends could essentially be a full-time job,” schrijft de Britse journalist Annie Walton Doyle in een artikel over het effect van TikTok-trends op de beauty-industrie. Je moet inderdaad heel actief met microtrends bezig zijn om ze vroeg te spotten en er snel op in te haken. Omdat ze zo vluchtig zijn, is de grens tussen trending topic en achter de feiten aanlopen immers broos. 

Dat geldt zeker voor communicatie naar de pers toe: journalisten werken vaak weken tot zelfs maanden vooruit aan hun artikels en zullen microtrends willen oppikken in het allervroegste stadium, zodat hun content nog een tijd meegaat voordat de microtrend alweer vervliegt. Merk hier een verschil op tussen pers die op lange en korte termijn werkt. Waar het voor maandbladen moeilijk is om op microtrends in te haken, kunnen kranten, weekbladen en online platformen sneller schakelen. Niet enkel de timing, maar ook naar wie en hoe je een persbericht verspreidt is dus belangrijk.

Een relevante boodschap

Als PR-bureau vinden we het belangrijk dat de boodschap die we naar de pers brengen ook echt iets bijdraagt, en zo inspireert tot een artikel. Daarom denken wij graag diepgaand over die boodschap na. We wegen af: heb je als merk echt iets toe te voegen aan deze microtrend? Zien we puur esthetisch een match met je aanbod, of is er een dieperliggend verband waardoor we de microtrend aan je merk kunnen linken in een grotere PR-campagne? Zijn er vernieuwende en originele insteken die we als reactie op de trend kunnen pitchen? 

Naast persberichten die specifiek over jouw merk en aanbod gaan, sturen wij binnen een PR-samenwerking ook inspiratiemailings uit waarin we producten van verschillende klanten bundelen onder één noemer. Een luchtige en ongedwongen manier om journalisten van veel inspiratie te voorzien voor artikels over een bepaald thema of een microtrend.  

 

Op zoek naar een ervaren partner voor een vernieuwende PR-strategie? We vertellen je graag meer over onze persoonlijke aanpak.

 
Vorige
Vorige

Van PR-start tot persaandacht: hoe lang voor je resultaat ziet?

Volgende
Volgende

En bij het ochtendgloren was ik allang verloren