Hoe snel kan je als merk in de pers verschijnen? Van een goede aanloop tot inspanningen op lange termijn.
PR is één van de bouwstenen van een sterke communicatiestrategie. Het versterkt je aanwezigheid in de media, vergroot je bekendheid bij je doelgroep en helpt je merk op lange termijn groeien. Maar hoe snel verschijn je als merk of ondernemer in kranten, magazines en andere media wanneer je een samenwerking aangaat met een PR-bureau?
Fase één: de opstart
Je springt verder als je een goede aanloop neemt. Daarom nemen wij als PR-bureau graag de tijd voor een kwalitatieve opstart van onze samenwerking:
We organiseren een diepgaande kennismaking voor we starten met de PR-campagne. In dit gesprek polsen we naar jouw doelen, stellen realistische verwachtingen op, lichten onze werkwijze toe en laten ons door jou meevoeren in je merkverhaal. Van een rondleiding in je bedrijf of atelier, tot een uitgebreid gesprek over je visie, werkwijze, collecties …
We doen research binnen jouw niche en de media die daarover schrijven. Zo vinden wij interessante, relevante en vooral vernieuwende insteken waaraan we jouw merk kunnen koppelen.
We werken intern aan de praktische PR-setup: een persmap aanmaken met beeldmateriaal en informatie, een interessante bio schrijven, het eerste persbericht opmaken, oplijsten welke contacten uit ons netwerk bij je merk passen en op welke manier we hen kunnen aanspreken, research naar extra contacten …
We stellen een gericht PR-plan op korte en lange termijn op en gieten dit in een planning. Wat gaan we uitsturen, wanneer en naar wie? Wat hebben we daarvoor nodig (zoals extra beeldmateriaal of input)? Waar leggen we de focus op en wat willen we daarmee bereiken? Is influencer marketing interessant voor jouw merk en zo ja, hoe gaan we dit aanpakken?
Fase twee: je merkbekendheid opbouwen
Het is een sprookje waar veel ondernemers van dromen: je stuurt een persbericht uit en de volgende dag sta je in alle kranten en magazines, word je gevraagd voor interviews en schieten je verkopen de lucht in. De realiteit is echter dat het tijd vraagt voor journalisten interesse tonen in jouw verhaal. Net zoals de zaadjes in je tuin niet allemaal (even snel) kiemen en dit niet alleen afhankelijk is van hoe zorgvuldig je ze plant, maar ook van verschillende externe factoren:
Nieuwswaarde is belangrijk. Een innovatieve start-up, een must-have product of een verrassende samenwerking met een bekende persoon worden meestal sneller opgepikt dan een product of idee dat al lang niet meer ‘nieuw’ is.
Het is extra interessant als we met jouw aanbod of expertise kunnen inhaken op trends en de actualiteit. Als PR-agency blijven we dan ook steeds op de hoogte van wat er leeft in de maatschappij en in jouw sector, om aanknopingspunten voor een persverhaal te vinden.
Sommige producten en thema’s zijn erg seizoensgebonden. Over zonnecrèmes, ijsjes en tuinmeubelen wordt er bijna uitsluitend geschreven in de zomer, terwijl wollen truien iets winters zijn en journalisten tijdens de eindejaarsperiode op zoek zijn naar cadeautips.
Media werken vaak met editoriale thema’s. Zo hebben sommige magazines een jaarlijkse editie rond design, duurzaamheid of Belgische mode. Als PR-experts zijn we hier steeds van op de hoogte en stellen we jouw PR-strategie hierop af.
Hoe bekend is jouw merk al? Net zoals je potentiële klanten warm moet maken door je boodschap te blijven herhalen, bouwen wij als PR-bureau je bekendheid op door onze relaties met de pers te blijven onderhouden en hen op gezette momenten te contacteren. Zo bouwen we een imago van credibiliteit en authenticiteit op voor jou als merk of ondernemer, wat op lange termijn voor meer persverschijningen zorgt.
Tip: om je merkbekendheid te vergroten is inbound PR net zo belangrijk als de inspanningen van je PR-agency. Dat is een strategie waarbij je zorgt voor interessante content op de eigen kanalen van je merk, zoals je website en social media, zodat media dit opmerken en er vanzelf over gaan schrijven. Denk aan informatieve blogs waarin je je expertise deelt of social posts waarin de oprichter van je merk gepassioneerd over jullie visie spreekt. Met ervaring in contentstrategie en copywriting helpen we je bij Stille Bliksem graag een inbound PR-strategie uitwerken die onze outbound PR-inspanningen versterkt.
Fase drie: de eerste persverschijningen
Wanneer mag je dan de eerste persfeatures verwachten? Na de opstart spreken we van minstens anderhalf à twee maanden tot de pers over jouw merk begint te schrijven. Want zelfs als een journalist na het eerste contact overtuigd is van jouw verhaal, dan wil dat nog niet zeggen dat hij of zij er morgen al iets over kan brengen.
Redacties werken immers vooruit en afhankelijk van het type media kan het een week, een maand tot zelfs een half jaar duren voordat een idee gepubliceerd wordt. Zo werken maandbladen drie tot vier maanden vooruit, weekbladen meestal een maand en podcastshows hebben hun gastenlijst vaak al klaarliggen voor de komende zes maanden. Kranten en online platformen kunnen wel iets sneller schakelen, maar haken daarom juist het liefst in op een actueel onderwerp.
Tip: hoewel het veel voldoening geeft om jouw merk op papier in de krantenwinkel te zien liggen, mag je de waarde van online features niet onderschatten. Dankzij directe links in die artikels verhoog je immers het verkeer naar je website, je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en kan je meten hoeveel mensen er vanuit het artikel naar je website doorklikken.
Ook het soort artikel waarin je merk zal verschijnen, bepaalt mee hoe snel het gepubliceerd wordt. Over shopping-pagina’s, waar verschillende producten rond een thema of trend worden getoond, gaat minder tijd dan over een langer artikel, een interview of een reportage. Bij die laatste moet de journalist namelijk research doen, interviews en fotoshoots plannen, de tekst uitschrijven en laten nalezen, de podcast of video editen …
Bij Stille Bliksem sturen wij naast persberichten ook persoonlijke pitches naar journalisten uit, waarmee wij hen een exclusief idee aanbieden voor een artikel dat jou als merk of ondernemer in de kijker zet. Ook dit vraagt extra tijd: wij werken de pitch eerst uit, staan in contact met een journalist die het aan zijn redactie moet voorleggen, het duurt dan soms enkele weken tot maanden voor zij hierop terugkomen en als er niet op het idee wordt ingegaan, begint dit proces weer opnieuw als we het bij een andere journalist gaan pitchen.
Maar geduld loont, want die diepgaande features zijn erg waardevol om de geloofwaardigheid van je merk te versterken en erkenning te krijgen binnen je sector. Met uiteindelijk als resultaat: meer merkbekendheid en meer verkopen.
Fase vier: doorgaan en standhouden
Als je niet meteen overspoeld wordt door persfeatures, kan je aandrang voelen om je PR-inspanningen aan de haak te hangen. Om van agency te veranderen of om helemaal niet meer te investeren in public relations. Maar wij zeggen altijd: PR is geen sprint, wel een marathon. Een koers van lange adem waarbij blijven doorgaan de enige manier is om de finish te halen.
Tip: PR kan voor heel waardevolle organische content zorgen, maar het biedt geen zekerheid op een feature. De enige manier om de marathon af te snijden en meteen de finish (lees: een persverschijning) te behalen, is door een marketing-advertentie te kopen. Je betaalt dan een bepaald bedrag voor een printadvertentie, een interview in een magazine, een artikel op een online platform, een aflevering in een podcast of een gesponsorde post van een influencer.
Zie een laag aantal features bij de start zeker niet als een signaal om van strategie te veranderen. Vaak moet een verhaal in stukjes aan de pers gevoed worden om echt door te dringen en te inspireren tot artikels. Als PR-partner helpen wij je focus te houden op je doelstellingen, met je merkverhaal en een standvastige PR-strategie als leidraad. En net zoals je een runner’s high pas ervaart na minstens vijf kilometer te lopen, zal je aanwezigheid in de pers echt toenemen wanneer je inspanningen op lange termijn levert en volhoudt.
Ben je op zoek naar een PR-partner die jouw merk op lange termijn helpt groeien? We bespreken graag je uitdagingen en hoe Stille Bliksem je daarbij kan helpen tijdens een eerste verkennend gesprek.