Van PR-start tot persaandacht: hoe lang voor je resultaat ziet?
PR is één van de bouwstenen van een sterke communicatiestrategie. Het vergroot je zichtbaarheid, versterkt je merk en draagt bij aan groei.
Maar hoe snel krijg je als merk of ondernemer media-aandacht wanneer je met een PR-bureau werkt?
Fase één: de opstart
Je springt verder als je een goede aanloop neemt. Daarom nemen wij als PR-bureau graag de tijd voor een kwalitatieve opstart van onze samenwerking:
We organiseren een diepgaande kennismaking voor we starten met de PR-campagne. In dit gesprek polsen we naar jouw doelen, stellen realistische verwachtingen op, lichten onze werkwijze toe en laten ons door jou meevoeren in je merkverhaal. Van een rondleiding in je bedrijf of atelier, tot een uitgebreid gesprek over je visie, werkwijze, collecties …
We doen research binnen jouw niche en de media die daarover schrijven. Zo vinden wij interessante, relevante en vooral vernieuwende insteken waaraan we jouw merk kunnen koppelen.
We werken intern aan de praktische PR-setup: een persmap aanmaken met beeldmateriaal en informatie, een interessante bio schrijven, het eerste persbericht opmaken, oplijsten welke contacten uit ons netwerk bij je merk passen en op welke manier we hen kunnen aanspreken, research naar extra contacten …
We stellen een gericht PR-plan op korte en lange termijn op en gieten dit in een planning. Wat gaan we uitsturen, wanneer en naar wie? Wat hebben we daarvoor nodig (zoals extra beeldmateriaal of input)? Waar leggen we de focus op en wat willen we daarmee bereiken? Is influencer marketing interessant voor jouw merk en zo ja, hoe gaan we dit aanpakken?
Fase twee: merkbekendheid creëren
Het is een sprookje waar veel ondernemers van dromen: je stuurt een persbericht uit en de volgende dag sta je in alle kranten en magazines, word je gevraagd voor interviews en schieten je verkopen de lucht in. De realiteit is echter dat het tijd vraagt voor journalisten interesse tonen in jouw verhaal. Net zoals de zaadjes in je tuin niet allemaal (even snel) kiemen en dit niet alleen afhankelijk is van hoe zorgvuldig je ze plant, maar ook van verschillende externe factoren:
Nieuwswaarde is belangrijk. Een innovatieve start-up, een must-have product of een verrassende samenwerking met een bekende persoon worden meestal sneller opgepikt dan een product of idee dat al lang niet meer ‘nieuw’ is.
Het is extra interessant als we met jouw aanbod of expertise kunnen inhaken op trends en de actualiteit. Als PR-agency blijven we dan ook steeds op de hoogte van wat er leeft in de maatschappij en in jouw sector, om aanknopingspunten voor een persverhaal te vinden.
Sommige producten en thema’s zijn erg seizoensgebonden. Over zonnecrèmes, ijsjes en tuinmeubelen wordt er bijna uitsluitend geschreven in de zomer, terwijl wollen truien iets winters zijn en journalisten tijdens de eindejaarsperiode op zoek zijn naar cadeautips.
Media werken vaak met editoriale thema’s. Zo hebben sommige magazines een jaarlijkse editie rond design, duurzaamheid of Belgische mode. Als PR-experts zijn we hier steeds van op de hoogte en stellen we jouw PR-strategie hierop af.
Hoe bekend is jouw merk al? Net zoals je potentiële klanten warm moet maken door je boodschap te blijven herhalen, bouwen wij als PR-bureau je bekendheid op door onze relaties met de pers te blijven onderhouden en hen op gezette momenten te contacteren. Zo bouwen we een imago van credibiliteit en authenticiteit op voor jou als merk of ondernemer, wat op lange termijn voor meer persverschijningen zorgt.
Tip: vergroot je merkbekendheid met inbound PR: boeiende content op je website en social media trekt de aandacht van media. Denk aan blogs waarin je expertise deelt of posts waarin je oprichter jullie visie toelicht. Bij Stille Bliksem helpen we je graag met een sterke inbound PR-strategie die onze PR-inspanningen versterkt.
Fase drie: de eerste publicaties
Wanneer mag je dan de eerste persfeatures verwachten? Na de opstart spreken we van minstens anderhalf à twee maanden tot de pers over jouw merk begint te schrijven. Want zelfs als een journalist na het eerste contact overtuigd is van jouw verhaal, dan wil dat nog niet zeggen dat hij of zij er morgen al iets over kan brengen.
Redacties werken immers vooruit en afhankelijk van het type media kan het een week, een maand tot zelfs een half jaar duren voordat een idee gepubliceerd wordt. Zo werken maandbladen drie tot vier maanden vooruit, weekbladen meestal een maand en podcastshows hebben hun gastenlijst vaak al klaarliggen voor de komende zes maanden. Kranten en online platformen kunnen wel iets sneller schakelen, maar haken daarom juist het liefst in op een actueel onderwerp.
Tip: een printfeature is waardevol, maar onderschat online artikels niet. Met directe links vergroten ze je websiteverkeer, verbeteren ze je Google-vindbaarheid en bieden ze meetbare resultaten.
Ook het soort artikel waarin je merk zal verschijnen, bepaalt mee hoe snel het gepubliceerd wordt. Over shopping-pagina’s, waar verschillende producten rond een thema of trend worden getoond, gaat minder tijd dan over een langer artikel, een interview of een reportage. Bij die laatste moet de journalist namelijk research doen, interviews en fotoshoots plannen, de tekst uitschrijven en laten nalezen, de podcast of video editen …
Bij Stille Bliksem sturen wij naast persberichten ook persoonlijke pitches naar journalisten uit, waarmee wij hen een exclusief idee aanbieden voor een artikel dat jou als merk of ondernemer in de kijker zet. Ook dit vraagt extra tijd: wij werken de pitch eerst uit, staan in contact met een journalist die het aan zijn redactie moet voorleggen, het duurt dan soms enkele weken tot maanden voor zij hierop terugkomen en als er niet op het idee wordt ingegaan, begint dit proces weer opnieuw als we het bij een andere journalist gaan pitchen.
Maar geduld loont, want die diepgaande features zijn erg waardevol om de geloofwaardigheid van je merk te versterken en erkenning te krijgen binnen je sector. Met uiteindelijk als resultaat: meer merkbekendheid en meer verkopen.
Fase vier: doorgaan en standhouden
Als je niet meteen overspoeld wordt door persfeatures, kan je aandrang voelen om je PR-inspanningen aan de haak te hangen. Om van agency te veranderen of om helemaal niet meer te investeren in public relations. Maar wij zeggen altijd: PR is geen sprint, wel een marathon. Een koers van lange adem waarbij blijven doorgaan de enige manier is om de finish te halen.
Tip: PR levert waardevolle content, maar biedt geen garanties op een feature. De enige manier om de marathon af te snijden en meteen de finish (lees: een persverschijning) te behalen, zijn betaalde opties zoals advertenties, gesponsorde artikels, podcasts of influencerposts.
→ Lees meer over het verschil tussen PR en marketing
Zie een laag aantal features bij de start zeker niet als een signaal om van strategie te veranderen. Vaak moet een verhaal in stukjes aan de pers gevoed worden om echt door te dringen en te inspireren tot artikels. Als PR-partner helpen wij je focus te houden op je doelstellingen, met je merkverhaal en een standvastige PR-strategie als leidraad. En net zoals je een runner’s high pas ervaart na minstens vijf kilometer te lopen, zal je aanwezigheid in de pers echt toenemen wanneer je inspanningen op lange termijn levert en volhoudt.