Als expert in je vak naar voren treden? Ontdek hoe PR thought leadership aandrijft.

PR

Elke sector telt een handvol experten bij wie de pers steevast aanklopt als een bepaald thema in het nieuws komt. Denk aan journalist Tim Verheyden als het over digitale evoluties gaat, Rika Ponnet als relatie-expert en dokter Servaas Bingé die gezondheidstips deelt. Hun namen zijn een vaste waarde bij de doelgroep en zij vertrouwen daardoor op hun expertise en advies. Maar hoe word je zo’n expert of thought leader in je sector? Bij Stille Bliksem drijven we met PR thought leadership bij lifestylemerken aan.


Wat is thought leadership?

Als je een thought leader bent, beschouwen mensen jou en/of je merk als een expert over een specifiek thema. Doordat je erin geschoold bent, er door ervaring een zekere professionaliteit in hebt opgebouwd of omdat je er door een onderzoek veel kennis over hebt vergaard. Je bent de eerste persoon of het eerste merk aan wie mensen denken bij dit thema - je bent dus top of mind

Niet elke thought leader is verbonden aan een merk, maar het kan wel. Als ondernemer wil je met thought leadership je naam en visie als expert verspreiden om zo de bekendheid, geloofwaardigheid en credibiliteit van je merk te verhogen. Mensen die jouw kennis vertrouwen, vertrouwen je merk. Je versterkt dus je imago bij de eindconsument, maar ook bij co-professionals en mogelijke partners. En ook journalisten zullen jou sneller aanspreken voor een interview.

Als je je doelgroep iets bijleert - door advies te geven of je visie te delen op een actueel onderwerp - creëert dat een positieve merkperceptie. Zeker wanneer ze jouw expertise ontdekken via een vertrouwd kanaal: hun favoriete magazine, een vooraanstaande krant, een talkshow of de podcast waar ze wekelijks naar luisteren. 

Tip: Hoe meer je als thought leader naar buiten komt, hoe vaker journalisten je zullen benaderen en hoe minder je zelf boodschappen naar buiten moet pushen. Maar dat betekent niet dat het een werk is van ‘klaar en handen af’: het vraagt een grote inspanning om je positie als thought leader te verkrijgen, en een net zo grote inspanning om die te behouden. 

Als PR-partner vertegenwoordigen wij het Belgische juwelenmerk Elisa Lee. Founder Elisabeth Leenknegt  heeft een duidelijke visie over het gebruik van gerecycleerd goud en natuurlijke diamanten, ondersteund door de expertise die ze opbouwde tijdens haar studie archeologie en meer dan 20 jaar ervaring als juweelontwerper. Haar thought leadership kwam onder andere naar voren in een reportage van Knack Weekend over duurzaamheid in de juwelensector.

Het belang van een sterke basis

Als PR-bureau bouwen we strategisch aan jouw thought leadership op lange termijn. Belangrijk daarbij zijn authenticiteit en consistentie: je moet echt achter je visie staan én blijven staan.

  • Je visie als expert moet synoniem staan voor je merkverhaal. Het bepaalt, samen met je waarden en hoe je die uitdraagt, welke boodschap je naar buiten brengt.

  • Je merkverhaal vertaalt zich naar een heldere merkstrategie, die zorgt dat je je doelgroep bereikt op de juiste manier, op het juiste moment en op de juiste plaats. Als expert is het immers belangrijk om te weten tot wie jij je richt en via welke platformen je dit wil doen.

  • Je merkverhaal en merkstrategie mogen nog zo sterk zijn, je belangrijkste inzet als thought leader is en blijft je expertise. Beschik je echt over de kennis die je wil verspreiden? En kan je dit onderbouwen met relevante studies, onderzoek, professionele ervaring of eerdere verschijningen in de media? 

Om de thought leadership van de ondernemers achter het Belgische huidverzorgingsmerk Líkami te versterken, focussen we als PR-partner op hun consistente keuze voor natuurlijke ingrediënten ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Zo werd hun expertise onder andere gevraagd wanneer de vraag opkwam: is een natuurlijke deodorant gezonder dan een gewone?

Tip: met inbound PR deel je jouw kennis en visie via je eigen kanalen, van informatieve blogs tot inspirerende social posts of een eigen podcast. Zo zorg je dat journalisten jou organisch vinden wanneer zij zelf op onderzoek uitgaan, naast je outbound PR-inspanningen zoals persberichten. 

Trend research als katalysator

Als PR-agency blijven we op de hoogte van wat er leeft in de wereld om daar met jouw expertise op in te haken. Niet alleen de dagelijkse actualiteit en microtrends, maar ook maatschappelijke evoluties waar we via trend forecasting op anticiperen. Inzicht verkrijgen in waar mensen mee bezig zijn of waar we naartoe gaan, helpt om: 

  • jouw denken als expert uit te dagen

  • interessante invalshoeken uit te denken waar je als thought leader aan kan bijdragen

  • trends te vinden waar jij als expert met onderbouwde kennis op kan reageren

Hoe vroeger je als ondernemer onderbouwd op een trend kan reageren, hoe sneller journalisten jou als thought leader zullen aanduiden - en daar helpen wij jou bij Stille Bliksem met diepgravende PR en gefundeerd trendonderzoek bij.


Wil je als ondernemer jouw expertise in de kijker zetten en een thought leader worden in je sector? Met onze expertise in PR-strategie, inbound PR en trend research helpt Stille Bliksem jouw merk groeien. 

Boek een intake


Vorige
Vorige

Hoe onze diepgaande PR-strategie juwelenmerk Elisa Lee helpt groeien

Volgende
Volgende

Hoe snel kan je als merk in de pers verschijnen? Van een goede aanloop tot inspanningen op lange termijn.