Hoe onze diepgaande PR-strategie juwelenmerk Elisa Lee helpt groeien
Al meer dan twintig jaar ontwerpt Elisabeth Leenknegt high-end juwelen met haar merk Elisa Lee. Haar focus: vakmanschap, productie in hun eigen atelier in Ronse en een duurzame visie op juwelen die je een leven lang kan dragen. Maar hoe verspreid je die boodschap bij je doelgroep met meer betrokkenheid en nieuwe klanten als resultaat? Sinds 2022 helpen wij Elisa Lee als merk groeien met een PR-aanpak die in de diepte gaat. In het eerste jaar van de samenwerking zorgde dit voor bijna 100 features in Vlaanderen, maar vooral ook voor waardevolle artikels en interviews waarin de visie van ontwerper Elisabeth Leenknegt weerklinkt.
Het juweel voorbij
Als long term PR-partner benaderen wij de pers strategisch en frequent over Elisa Lee, met diverse invalshoeken:
Persberichten met nieuwswaarde, zoals de nieuwe collectie braille-trouwringen, de kinderjuwelen of het twintigjarig bestaan van Elisa Lee. We schrijven hierover een persbericht met impact, dat steeds focust op de meerwaarde van het nieuws en de unieke visie van het merk.
Inspirerende persmailings die inhaken op trends en actuele thema’s. Denk aan Moederdag, Vaderdag, party dressing en chunky bracelets. Hierbij gaat het niet per se om iets nieuw, wel om producten die op dat moment relevant zijn en daardoor worden opgepikt.
Diepgaande persverhalen die Elisa Lee koppelen aan maatschappelijke trends, waarbij we onze inhouse expertise in trendonderzoek benutten. Zo linkten we een persbericht over ‘verlovingsringen voor iedereen’ aan de evolutie in ons denken waarbij het niet meer uitmaakt of man of vrouw de grote vraag stelt. En verdiepten we ons voor de rouwjuwelen van Elisa Lee in de eeuwenoude tradities en rituelen waarop deze gebaseerd zijn.
Naast deze uitgewerkte persberichten sturen we ook persoonlijke pitches naar journalisten in ons netwerk. Een specifiek idee dat we aan hen voorstellen om uit te werken, of input voor een rubriek die zij schrijven. Door hier proactief in te handelen maken we als PR-bureau het verschil: we wachten niet tot jij ons iets vertelt, maar zoeken ook zelf naar invalshoeken. Het zorgt ervoor dat de media-aandacht over je merk niet alleen in kwantiteit stijgt, maar vooral in kwaliteit.
Richting resonantie
Onze taak als PR-agency is dus om te bepalen welke boodschap we verspreiden, maar ook wanneer en naar wie. Door op het juiste moment de juiste persoon en media aan te spreken, zorgen we op lange termijn voor continue resonantie en aanwezigheid in de pers.
Expertise-interviews en de persoon achter het merk
Als ontwerper, ondernemer en persoon heeft Elisabeth Leenknegt een duidelijke en inspirerende visie: ze kiest ervoor om uitsluitend te werken met gerecycleerd goud en natuurlijke diamanten, omdat dit voor haar de meest duurzame keuzes zijn. Ze stuurt een team van bijna twintig medewerkers aan, verspreid over de eigen winkel in Gent, de winkels van Jardin d’Amour (Antwerpen, Knokke en Leuven) en het atelier met showroom in Ronse. Elisabeth woont zelf ook in Ronse, in een vallei op het platteland. En in haar bloed stromen de genen van haar vader en grootvader, glaskunstenaars Jan en Michiel Leenknegt.
Van haar visie als ondernemer en ontwerper tot haar persoonlijke achtergrond: alles kan journalisten inspireren voor een interview met Elisabeth. Zo vertelde ze over haar ‘gouden raad’ in de gelijknamige rubriek in Knack Weekend. Ze werd gevraagd voor een persoonlijke reportage in Mijn Sabato in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. In Knack Weekend deelde Elisabeth samen met twee andere experten haar visie op duurzaamheid in de juwelensector, nadat wij dit rondetafelgesprek hadden gepitcht. En ELLE bracht een interview van zes pagina’s over het leven in de vallei en hoe Elisabeth daar inspiratie vindt voor Elisa Lee. Hoewel je product an sich hier niet de hoofdboodschap vormt, helpen deze features wel om je merkbekendheid te vergroten en je imago in de sector te versterken.
Persevents en public relations
Voor de twintigste verjaardag van Elisa Lee en de lancering van de juwelencollectie AER, brachten we een selecte groep journalisten, stylisten en tastemakers samen voor een intiem persevent. Bewust. Zodat iedereen de kans kreeg om met Elisabeth te praten en naar haar merkverhaal te luisteren. Na een preview van de nieuwste collectie kregen de gasten een rondleiding in het atelier in Ronse, waarna ze gezellig rond de tafel gingen zitten voor een lunch en een ongedwongen gesprek over ambacht, juwelen en ondernemerschap.
Bij Stille Bliksem geloven we dat de letterlijke betekenis van PR - public relations - nog steeds de meest relevante definitie vormt. Je wil immers relaties opbouwen. Tussen je merk en de juiste journalisten. Tussen je merk en mensen die jouw verhaal vertellen aan hun doelgroep. Met als doel: meer verbinding creëren. Een resultaat dat de optelsom is van weldoordachte PR-inspanningen op lange termijn.
Wil je als lifestylemerk groeien en je aanwezigheid in de pers vergroten? Ben je op zoek naar een PR-bureau dat jouw merkverhaal vertaalt naar de juiste media? Bij Stille Bliksem bieden we meer dan alleen PR: we bouwen een hechte band op met jou en je merk. Dankzij trendonderzoek, proactieve ideeën en originele invalshoeken zorgen we voor kwalitatieve resultaten. We vertellen je er graag meer over tijdens een eerste kennismaking.