Beauty PR voor Líkami: een mix van expertise, timing en trend research
Het West-Vlaamse ondernemerskoppel Marianne Priem en Lieven Dejonckheere richtten in 2017 beautymerk Líkami op. Hun visie op minimalistische, natuurlijke skincare blies een nieuwe wind in het Belgische beautylandschap. Maar om relevant te blijven - terwijl duurzaamheid als waarde steeds meer vanzelfsprekend wordt - had Líkami nood aan een originele en onderbouwde PR-strategie. Daarvoor vertrouwen Marianne en Lieven sinds 2019 op Stille Bliksem.
Het beste van de natuur én de wetenschap
Harde werkers die niet graag hoog van de toren blazen. Dat beeld kregen we meteen van Marianne en Lieven toen we hen voor het eerst ontmoetten. Ze wilden hun producten promoten en het verhaal erachter verspreiden; daarvoor hoefden zij zelf toch niet in de schijnwerpers te treden?
Tegelijkertijd vertelden ze ons over hun achtergrond: zij een gedreven voedingsdeskundige met een hart voor vernieuwende beautyproducten, hij een bio-ingenieur die zich focust op huidgezondheid. We spraken over de lange wetenschappelijke onderzoeken die zij voeren voor ze iets lanceren. Over de kwaliteitseisen waaraan hun ingrediënten moeten voldoen. Over de low waste-innovaties die ze toepassen op hun verpakking. Hoog van de toren blazen hoefden ze van ons niet, maar we zagen wel een kans om als PR-agency hun harde werk in de kijker te zetten om hun merkbekendheid te vergroten en hun producten sterker in de markt te zetten.
Dat doen we door in elk persbericht niet alleen de producten uit te lichten, maar ook stil te staan bij welke ingrediënten bijdragen aan hun werking en waarom Líkami daarvoor heeft gekozen. Voor de lancering van hun serumcollectie Líkami Plus focusten we bijvoorbeeld niet alleen op trendy ingrediënten zoals vitamine C, hyaluronzuur en retinol. We legden juist extra nadruk op de minder bekende, zorgvuldig gekozen bestanddelen zoals Líkami’s PH4 Natural Lifting Ferment en deelden zelfs de laboratoriumresultaten met de pers om dit verder te onderbouwen. De producten blijven de hoofdboodschap van het persbericht, maar met onderbouwde quotes van Marianne en Lieven onderstrepen we ook wat hen als beauty-experts uniek maakt.
Marianne en Lieven nemen dit ook mee in hun eigen communicatie. Zo organiseert Marianne regelmatig Instagram Lives waarin zij als expert hun productaanbod, ingrediënten en de wetenschappelijke visie erachter uitlicht. Dit versterkt Líkami’s inbound PR: de kans dat journalisten het merk zelf tegenkomen op social media en overtuigd worden om er iets over te schrijven of de founders te interviewen. In combinatie met onze PR-strategie zorgt dit dat Marianne en Lieven steeds meer gevraagd worden om hun kennis in de pers te delen en dat hun thought leadership dus stijgt.
Timing is key
Líkami werkte meer dan twee jaar aan een lijn zonneproducten die wetenschap en natuur verenigt. Je zou dan ongeduldig kunnen worden om zo snel mogelijk te lanceren wanneer de producten klaar zijn. Maar een goed getimede zet is goud waard in PR, zeker bij een seizoensgebonden product als zonnecrème.
Door slim te kiezen voor een productlancering in maart hadden we voldoende tijd om de pers te informeren, ideeën te pitchen en hen de nieuwe producten te laten testen voor reviews. Op die manier verzilverde Líkami features van de SUN-lijn in twee golven: bij de lancering als 'nieuwtje' en naar de zomer toe als essentieel product. De producten verschenen in artikels in onder andere Marie-Claire, Sabato, Flair, Billie en Feeling Kust. Uiteindelijk haalde de SUN-lijn in de eerste maanden na de lancering bijna dertig features; wat veel is als je weet dat de Belgische pers die over beauty schrijft vrij beperkt is. En dat het over een seizoensgebonden product gaat, waarover er in elk medium vaak maar één artikel per jaar verschijnt.
Een jaar later verspreidden we opnieuw de voordelen van Líkami's SPF in aanloop naar de zomer. De producten waren misschien niet meer ‘nieuw’, maar door de focus te leggen op de hoge beschermingsgraad en actieve skincare-ingrediënten creëerden we wel een nieuwe insteek. Met opnieuw een reeks sterke features in zomerartikels van verschillende media.
Van trend research tot nieuwe collectie
Tijdens een PR-brainstorm vertelde Stille Bliksem’s trendwatcher Katrien Meermans aan Líkami over de groeiende aandacht voor skincare als gezondheidszorg. Ze sprak vanuit haar onderzoek over de tendensen in de beautywereld die van verzorgingsmerken steeds meer wellness brands maken.
Die inzichten waren het zaadje waaruit bij Líkami vier nieuwe producten ontkiemden. Innovaties om de nachtrust te bevorderen die Líkami al langer in ontwikkeling had, maar die dankzij onze inzichten een vruchtbare grond vonden om te rijpen tot een volwaardige collectie. Als vaste PR-partner werkten wij mee aan een sterke lanceringsstrategie, een inspirerend persbericht en contact met journalisten die de producten ruim voor de lancering al konden testen.
Onze expertise in trend research zetten we al vaker in tijdens ons PR-partnership. Zo merkten we in 2022 een groeiende aandacht voor skincare voor mannen, en schreven we er vanuit Líkami’s visie op genderless beauty een persbericht over. Naar aanleiding daarvan interviewde L’officiel het duo voor de Hommes-editie, waarin Líkami over drie volledige pagina’s werd gefeatured.
Het is die mix van public relations en onze honger naar verrassende insteken naar aanleiding van trend forecasting die zorgt dat we het verschil maken als persbureau.
Ben jij ook op zoek naar een ervaren partner voor een vernieuwende PR-strategie? Waarbij we de juiste mix van expertise, timing en trend research toepassen om jouw merkbekendheid te vergroten?