Een persbericht schrijven met impact: de sleutelcomponenten

PR

Journalisten krijgen dagelijks een myriade aan informatie binnen. Als jij een persbericht schrijft, wil je daarom dat het opvalt tussen die honderden andere mails. Dat jouw nieuws in het oog springt en dat de boodschap blijft hangen. Ga je zelf een persbericht schrijven of laat je het over aan een professionele copywriter? Verdiep je in ieder geval eerst in de sleutelcomponenten van een persbericht met impact.


Een sterk onderwerp en preview text

Net zoals bij e-mailmarketing zijn jouw onderwerp en preview text (of preheader) beslissend. Ze vormen het eerste contact dat iemand met jouw mailing heeft. Net zoals de omslag van een boek je aantrekt om het op te pakken, bepaalt jouw onderwerp voor de journalist: ga ik dit aanklikken of niet?

  • Houd je onderwerp beknopt. Je hoeft nog niet het hele verhaal prijs te geven, wel wil je duidelijk vertellen wat de journalist kan verwachten in dit persbericht.

  • De belangrijkste elementen van je onderwerp zijn de merknaam en waar je nieuws over gaat, bijvoorbeeld ‘zomercollectie’ of ‘opening’. In je preview text of preheader kan je meer informatie verwerken en sfeer scheppen.

  • Soms schrijft men ‘persbericht’ aan het begin van een onderwerpregel, maar in principe is dit niet nodig. De journalist krijgt in zijn inbox immers voornamelijk persberichten binnen en je neemt er ook kostbare tekens mee weg, waardoor je titel sneller afgebroken wordt.

  • Kan je - zonder te schreeuwen - een gevoel van nieuwswaarde of urgentie creëren? Gebruik bijvoorbeeld de woorden ‘nieuw’, ‘exclusief’ of ‘limited edition'.

Alle essentiële elementen in je intro

Je persbericht hoeft niet per se kort te zijn, wel scanbaar. Dat doe je door korte paragrafen te schrijven, tussentitels te gebruiken en kernwoorden in het vet te plaatsen. En door alle essentiële elementen in je intro aan te halen. De realiteit is namelijk dat veel journalisten enkel het begin van je persbericht lezen - of toch in een eerste beslissende fase. Na die openingszinnen hebben ze al bepaald of ze jouw nieuws willen meenemen in hun artikels.

Waar het onderwerp de omslag van je boek is, is de introductie als de achterflap. De synopsis die bepaalt of je het verhaal meeneemt om je erin te verdiepen, of terug op de plank legt. Verwerk je meest overtuigende elementen dus in je introductie en maak die vooral helder.

Objectiviteit bij een persbericht schrijven

Wanneer je een persbericht over je eigen merk schrijft, heb je misschien de neiging om dat heel subjectief te doen. Je beschrijft je collectie als ‘prachtig’ en ‘mooi’, beweert dat jouw producten beter zijn dan die van anderen of dat jouw visie de meest innovatieve is. In een persbericht mogen die beweringen echter niet aan bod komen: het moet objectief en feitelijk blijven. Een persbericht wordt daarom altijd geschreven in de derde persoon en niet vanuit het wij-perspectief. Je kan je persbericht wel op een objectieve manier kleuren met onder andere quotes, cijfers, trends, marktonderzoek ...

Objectiviteit wil niet zeggen dat je persbericht niet sfeervol kan zijn. Maar de twee met elkaar verweven in een tekst die ook nog eens helder en to-the-point is, behoeft wel een zekere finesse. Zoek je een tekstbureau om je hierbij te helpen? Stille Bliksem verbindt professionele copywriting met praktische ervaring als PR-agency. Een illustere combinatie om een persbericht met impact te schrijven.

Contacteer ons voor meer informatie over de copywriting van je persbericht.

Vergeet het visuele verhaal niet

Net zoals je op social media de aandacht grijpt met visuals, zijn ook de beelden in je persbericht belangrijk. Met een aantrekkelijke headerfoto wek je meteen de interesse van de journalist als hij of zij je e-mail openklikt. En door te tonen waar je in het persbericht over schrijft - of dat nu producten zijn of de mensen achter het merk - creëer je een visueel verhaal dat beter blijft hangen dan zuivere tekst. Dit is extra belangrijk bij persberichten voor lifestyle-, fashion- en beautymerken. Journalisten zijn dan niet alleen op zoek naar nieuws, maar ook naar een passende visuele aanvulling voor bijvoorbeeld trendpagina’s en shoppings

 

Tip: voorzie aan het einde van elk persbericht een beknopte biografie met een foto van de founder(s) of de mensen achter het merk. Zo hoef je niet het hele merkverhaal in elk persbericht te schrijven, maar voeg je toch de essentiële exposé toe waar journalisten op kunnen terugvallen. De foto zorgt bovendien voor herkenning en een persoonlijke noot.

 

Heeft jouw merk iets op het hart dat je met de buitenwereld wil delen? Maar lukt het je zelf niet om een persbericht te schrijven? Met toegespitste creativiteit en doorknede taalvaardigheid schrijft Stille Bliksem jouw verhaal uit naar een impactvol persbericht. Onze ervaring als PR-bureau is bovendien een waardevolle ruggensteun: we weten hoe journalisten te werk gaan en schrijven teksten die echt hun aandacht trekken.

Boek een intake


Vorige
Vorige

De inzichten op Fashion Talks maakten duidelijk: om door een uitdagend 2024 te navigeren, moet je brand strategy op punt staan

Volgende
Volgende

Ghostwriting: het mysterie voorbij