De social media manager: een multimaster, maar geen manusje-van-alles
Denk jij ook soms: “Social media, da’s toch gewoon een mooie foto zoeken en die op Instagram droppen?” Dan helpen we je graag je mening herzien. Het is vaak pas wanneer een ondernemer of marketing manager zich toelegt op de sociale media van een merk, dat hij of zij beseft wat er allemaal bij komt kijken. Niet alleen de tijd die erin kruipt, maar ook hoeveel skills je moet beheersen.
Master of strategy
Een sterke social post begint niet in de Facebook Business tool, wel bij een heldere en doeltreffende strategische voorbereiding. Strategieën begrijpen, bijsturen en opstellen is één van de belangrijkste taken van een goede social media manager.
Als social media partners definiëren wij samen met jou de doelstellingen van je social media, hoe we dit vertalen naar content types en welke structuur en frequentie de doelgroep geëngageerd houden. Dat is niet iets wat we zomaar verzinnen. Het is het resultaat van kennis over de verschillende kanalen (inclusief up-to-date blijven over nieuwe functies), inzicht in doelgroepen en ervaring in strategische communicatie.
Master of copywriting
Maar een social media manager is niet alleen een slimme strateeg die de ins en outs van alle social media kanalen kent. Een social media manager heeft liefst ook een vlotte pen. Want hoewel sociale netwerken visual-first zijn geworden, blijft copy een essentieel onderdeel van elke post.
En copywriting voor social media is niet niks. Een goede tekst kunnen schrijven is één iets, maar een boodschap kunnen verwerken in een aanstekelijke social post is een ander paar mouwen. Zeker wanneer je rekening moet houden met character limits, zoals op Twitter, en je constant moet switchen tussen de verschillende tones of voice van je klanten.
Master of visuals
Zoals we eerder al schreven zijn sociale media visuele netwerken en is het dus belangrijk om de juiste beelden te gebruiken. Ook daar moet een social media manager skilled in zijn, enkel en alleen al om bij te blijven met de trends en om aan te voelen wat werkt en wat niet.
Met een oog voor detail dompelt een social media manager zich onder in de leefwereld van je merk om dat op een visueel aantrekkelijke manier weer te geven. En daar hoort vaak een flinke portie creativiteit bij. Want hoewel er zeker merken zijn die een constante flow aan kwalitatief beeldmateriaal aanleveren, is dat bij de meesten niet het geval en moet je als social media manager creatief aan de slag gaan met het beschikbare beeldmateriaal, op zoek gaan naar inspiratiebeelden en zelf foto’s en video’s maken.
En dan hebben we het nog niet over het grafische aspect. Voor social worden meestal templates opgemaakt om bijvoorbeeld quotes, educatieve sliders of reviews van klanten te visualiseren. Hier is het aan de social media manager om te onderzoeken wat er aanspreekt bij de doelgroep, hoe dit past binnen de huisstijl van het merk en in welke frequentie je zo’n grafisch element toont op social. En natuurlijk om zelf aan de slag te gaan in Photoshop om de templates op te maken en toe te passen.
Master of community
Engagement is belangrijker geworden dan volgers. Lees: de interactie die mensen hebben met jouw posts is waardevoller dan hoeveel volgers je hebt. Met een strategie, sterke copy en aantrekkelijke visuals zit je basis goed, maar om écht te scoren op social heb je een geëngageerde community nodig.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als social media manager moet je dus inzicht hebben in de (toekomstige) community van een merk en waar zij naar op zoek zijn. Rond welke waarden kun je zo’n community bouwen? Wat verbindt de mensen die interesse hebben in het merk? En met welke content breng je hen samen?
Neem onze klant ACD bijvoorbeeld, een producent van serres en tuinkamers. Natuurlijk kun je een Instagrampagina maken die puur gericht is op de producten en hun eigenschappen, maar wij kozen ervoor om een echte community te bouwen rond het merk door lifestylecontent te creëren. Van seizoenstips voor je moestuin tot originele recepten om te maken met je oogst.
Daarnaast geven we ACD advies over samenwerkingen met ambassadeurs en vormen we het centrale aanspreekpunt voor deze influencers. Door hen op te volgen en te ondersteunen met tips zorgen we ervoor dat zij user generated content aanleveren, zonder hen te verhinderen in hun creatieve vrijheid. De mix van lifestyletips en user generated content zorgt voor authenticiteit en herkenbaarheid. Dankzij dit communitygevoel is ACD snel gegroeid én voegt het merk waarde toe aan het leven van veel at-home gardeners in België en Nederland.
Master of analysis
De posts zijn aan het rollen en de likes stromen binnen. En dan? Als social media managers analyseren we ook de resultaten: welke posts scoren het beste, hoe komt dat en hoe kunnen we dit meenemen naar de toekomstige planning? Als bepaalde posts minder goed scoren, zoeken we daar een rode draad in en trekken we er conclusies uit. We leren ook uit de aanpak van de concurrenten van het merk, zonder klakkeloos te gaan overnemen, en gaan actief op zoek naar welke hashtags het beste werken. Social media is geen lopende band, maar is een constant proces van evalueren en bijsturen.
Een multimaster dus, maar geen …
Ons punt is hier vast wel duidelijk: een social media manager kan veel. Heel veel. Je mag het werk dat in social media management kruipt niet onderschatten en het is dan ook een full-time job. Vaak is het zelfs nodig om meerdere personen in te zetten voor de social media van één merk, om de werkdruk te verdelen, een vernieuwende blik te behouden en verschillende skills in te zetten.
Maar belangrijk is ook om aan te geven wat een social media manager niét hoort te doen. Want net zoals we niet willen dat je de taken van een social media manager onderschat, zijn we ook vaak verbaasd over hoe de rol binnen een bedrijf soms overschat wordt. Verwacht dus niet van een social media manager dat hij of zij:
je website kan bouwen en/of onderhouden;
logo’s kan maken of een huisstijl kan ontwerpen;
met programma’s als Illustrator en AfterEffects kan werken;
het werk van een professionele fotograaf of videograaf kan overnemen;
video’s kan editen voor YouTube (wat nog een ander paar mouwen is dan voor social media);
printmateriaal kan ontwerpen;
je administratieve taken op zich kan nemen (want daar is wel extra tijd voor, toch?).
Voor al die zaken moet je iemand inzetten die daarvoor getraind is én daar tijd voor heeft. Ook bij Stille Bliksem zijn onze social media managers wel multimasters, maar geen manusjes-van-alles die honderd-en-een taken op zich kunnen nemen. En kijken we hoe we bovenstaande taken inhouse kunnen verdelen of werken we samen met één van onze vertrouwde partners. Daarin is de term ‘samenwerken’ cruciaal, want wanneer we bijvoorbeeld een professionele fotograaf inschakelen is het belangrijk dat die correct gebrieft is, weet wat er verwacht wordt en dat zijn resultaat perfect past binnen onze social media strategie.
Op zoek naar een geëngageerd team voor social media strategie en/of social media management?
Ontdek hier meer over wat wij doen voor onze klanten.