Brands are bought on emotion
Opinie: Tom Boute
Het gebeurt meer dan eens dat een (potentiële) klant ons een marketingbureau noemt. Dan stokt brand strategist Tom Boute zijn adem een beetje. Waarom? Stille Bliksem doet geen marketing, wel brand strategy en brand communication.
Nu horen we je denken: so what? Same same but different! Maar dat is het niet. Natuurlijk overlappen marketing en branding wel in jouw communicatietraject - sterker nog, ze moéten met elkaar in harmonie zijn om resultaat te boeken. Maar het verschil kennen tussen de twee is de sleutel tot het vinden van dat evenwicht - niet alleen als je in de sector zit, maar ook (en vooral) als jij een eigen merk hebt waarmee je een doelgroep wil bereiken. Tom vertelt je in deze blog wat branding voor ons betekent.
You must think first, before you move
Kort gezegd: branding is alles wat voor marketing komt. Idealiter ga je eerst je merkstrategie bepalen vóór je ermee op de markt gaat. Je kan maar beter een strategie hebben vóór je naar het front gaat toch?
Voor wie snel en veel wil verkopen klinkt dat misschien omslachtig, maar je brand purpose vastleggen heeft wel degelijk nut. Een sterk merkverhaal onderscheidt jou van anderen - en geloof ons, er zijn véél anderen. Daarnaast vormt jouw brand purpose een leidraad voor alles wat je doet als merk, van de foto’s op je website tot hoe jouw team met klachten omgaat. Door branding weet jij precies wat jouw boodschap is, hoe je die overbrengt en naar wie.
Pas als dat goed zit, kan je doeltreffend gaan marketen of jouw producten/diensten actief promoten via verschillende kanalen. Waarom? Zonder solide branding mist marketing inhoud en context. Branding geeft jouw marketinginspanningen een extra zetje zodat je zeker weet dat je jouw doelgroep bereikt op een manier die jou onderscheidt en hen aanspreekt.
Push versus pull
Branding is dus een verhaal vertellen, marketing is dat verhaal (en de bijbehorende producten of diensten) promoten en aan de man brengen. Je kan dus zeggen dat marketing een push-strategie is. Als merk zeg je: “Hallo, dit is mijn product, het is fantastisch, koop het nu online met gratis verzending, voor 16 uur besteld is morgen in huis.” You know the drill. Branding daarentegen is een pull-strategie. Als organisatie vertel je een verhaal, verspreid je een boodschap en straal je bepaalde waarden uit. Als jouw doelgroep daarin herkenning vindt, zullen ze vertrouwen in je krijgen en zich verbonden voelen met jouw merk zodat ze uiteindelijk (trouwe) klanten worden.
Return On Investment
Tout court hebben marketing en branding hetzelfde doel voor ogen: jouw producten of diensten verkopen. Maar het verschil (en vaak het grootste discussiepunt aan de vergadertafel) is dat je branding, in tegenstelling tot marketinginspanningen, niet direct kan meten.
Bij marketing kun je de ROI of Return On Investment uitpluizen door bijvoorbeeld de conversies van je advertentiecampagne, de doorkliks naar je blog of de downloads van jouw e-book bij te houden. Dan kan je eenvoudig en vrij snel stellen: hier hebben we zoveel in geïnvesteerd en dit heeft zoveel opgeleverd - dit werkt, dit werkt niet. Bij branding kan je dat niet, of toch zeer moeilijk. Je bepaalt je merkverhaal, je visuele huisstijl en je tone of voice, maar tot hoeveel kliks of verkopen die leiden kan je niet achterhalen. Daarvoor heb je weer een uitgebreid marktonderzoek nodig. En een marktonderzoek doe je weer pas na je aan marketing hebt gedaan.
Nu mag je denken: waarom zou ik dan for god’s sake budget spenderen aan branding? We willen toch gewoon verkopen en geld verdienen? Jazeker, maar ook hier: zonder branding is marketing een leeg omhulsel. En zo zal je veel meer moeite hebben om een heldere boodschap over te brengen via de juiste kanalen naar net die mensen die erop zitten te wachten. Branding en marketing gaan hand in hand en horen op elkaar afgestemd te zijn om te scoren met jouw merk.
Hoe kunnen wij helpen?
Stille Bliksem is dus geen marketingbureau. We helpen merken met hun brand strategy en brand communication. Wil dat zeggen dat we niets van marketing afweten? Natuurlijk niet. Zoals ik altijd zeg: you have to know the rules to f*ck the rules.
We weten uiteraard wat marketing inhoudt, wat de truken van de foor zijn en hoe je die als merk kan inzetten. Als we de brand strategy van je merk definiëren is het immers logisch dat we nadenken over hoe we jouw merk aan de man zullen brengen. De strategie die wij samen met jou bepalen, zal je vertellen op welke kanalen je jouw product of dienst promoot en op welke manier.
De volgende keer dat je dus de golden circle (van de brand expert) en cost per click (van de marketeer) in één meeting te horen krijgt, weet dan dat beide partijen gelijk hebben en hun zegje verdienen. Ze kijken dezelfde richting uit, maar ze moeten wel samenwerken om daar te geraken. In the end zijn er twee gouden cirkels en ligt de waarheid in het midden, daar waar marketing en branding elkaar kruisen.
Geschreven door Tom Boute