Is er een verschil tussen influencers en brand ambassadors? 

 

Influencer marketing is vandaag de dag niet meer weg te denken in je communicatie-aanpak. Consumenten leggen namelijk veel meer vertrouwen in de mening van hun peers dan in een boodschap die hen via klassieke reclame wordt gebracht. Wanneer het gaat over influencer marketing worden de termen influencer en brand ambassador soms door elkaar gebruikt. Maar betekenen deze termen wel hetzelfde? En zo niet, wat is het verschil? Zijn het nu influencers of brand ambassadors die beter zijn om jouw merkverhaal te verspreiden? Wij kropen in onze pen om het je vanuit onze expertise, ervaring en de nodige research te vertellen.

Influencer-of-Ambassadeur.jpg
 

Wat is een influencer?

We gebruiken de term ‘influencer’ wanneer het gaat om een persoon die via content op sociale media of een eigen platform invloed heeft op een relatief groot aantal personen. Hun volgers identificeren zich met hun levensstijl en kijken naar hen op. Het kan dan gaan van iemand die beauty video’s post op YouTube tot mode-influencers die hun outfits delen op Instagram, maar ook over iemand die bijvoorbeeld blogt over een duurzame levensstijl of de laatste nieuwe tech-snufjes. Zelf zijn ze vaak niet zo’n fan van de term influencer, omdat die de laatste jaren vaak spottend en negatief werd gebruikt en daardoor het imago van zij die écht kwalitatieve content produceren naar beneden haalt. Liever stellen ze zich voor als blogger, vlogger, online creative of content creator. 

Wat is een brand ambassador?

Hoewel de termen overlappen en de één zeker ook de ander kan zijn, gebruiken we brand ambassadors toch een beetje anders. Het gaat bij brand ambassadors namelijk niet (alleen) over mensen die actief zijn op sociale media of een eigen blog hebben met een relatief groot bereik. Een brand ambassador is simpelweg iemand die houdt van jouw merk. Het kan gaan over een trouwe klant, maar ook over een verkooppartner of een gedreven werknemer van je bedrijf. Brand ambassadors kunnen invloed hebben via sociale media, maar evengoed via word-of-mouth. Denk aan een tandarts die een bepaald merk mondspoeling aanbeveelt of een fitnessinstructeur die de beste sportleggings aan zijn klanten voorlegt. 

Een verschil in samenwerking

De meeste influencers staan open voor gesponsorde content, gratis samples van jouw producten of een dienst waar ze gebruik van mogen maken. Je betaalt hen dan in ruil voor de content die zij maken over jouw merk of je stuurt hen producten op om vrijblijvend te proberen. Vaak spreek je met de influencer af wat de voorwaarden zijn: zij krijgen bijvoorbeeld een bepaald bedrag en een item uit jouw collectie in ruil voor bijvoorbeeld drie Instagram-posts of een blogpost. Het voordeel aan samenwerken met (de juiste) influencers is dat ze een groot en gegarandeerd bereik hebben, maar ook dat ze vaak heel creatief omspringen met het creëren van content die jij dan vervolgens ook op je eigen kanalen kunt gebruiken. 

Bij brand ambassadors gaat het meestal over een spontane voorliefde voor jouw merk. Waar influencers jouw merk misschien nog niet kenden voor je hen contacteerde, spot jij brand ambassadors juist omdat ze actief fan zijn van je product of dienst. Omdat ze trouwe klant zijn, omdat ze bij jou werken of omdat ze jouw producten verkopen in hun winkel … Wat hun uiting ook is, brand ambassadors zijn big fan en daar zit jij als merk niet rechtstreeks voor iets tussen. Je kunt natuurlijk wél een brand ambassador programma opzetten om hen te belonen voor hun trouwheid en aan te sporen om jouw merk nog meer naar buiten te brengen bij hun netwerk. Dat kan via gratis producten, incentives of zelfs met geld. 

Maar de één sluit de ander niet uit. Een influencer kan ook een brand ambassador zijn van jouw merk of er een worden als je een langetermijnsamenwerking aangaat. 

Influencers of brand ambassadors voor jouw merk

Heb je een eigen merk of lanceer je een project en vraag je je af of je best met influencers of brand ambassadors samenwerkt? Het antwoord is niet zwart-wit. Alles hangt af van jouw vooropgezette doelstellingen, de duur van de campagne die je wil uitwerken en je beschikbare budget. Best kies je sowieso voor een mix van mensen die al fan zijn van je merk en influencers die jouw producten nog nooit hebben gebruikt. 

Onderschat ook zeker de kracht van offline word-of-mouth niet en onderzoek welke kanalen naast social media relevant zijn om jouw merk in de kijker te zetten via ambassadeurs. Denk daarbij aan het voorbeeld van de tandarts of de fitnessinstructeur dat we eerder gaven. Een laatste gouden regel: authenticity is key. Ga dus altijd op zoek naar mensen die écht bij je merk passen en die jouw boodschap met volle overgave willen verspreiden.

Hulp nodig bij het uitdenken van je influencer marketingstrategie? We can help. Daarnaast werkten we eerder ook al een brand ambassador programma uit dat écht een community bouwt onder brand lovers en daarbovenop ook shares en sales meetbaar maakt. Geen quick fix, wel een integer project om de toewijding tot het merk te versterken.

Benieuwd hiernaar?

Contacteer ons voor insights een goed gesprek.

 
 
Vorige
Vorige

Brands are bought on emotion

Volgende
Volgende

Over-inboxing, of hoe we verzuipen in bereikbaarheid