Pinterest voor je bedrijf: waarom en hoe?

Je weet vast wel dat sociale media cruciaal zijn voor de visibiliteit van je bedrijf. En daarbij denk je steevast aan inspirerende posts op Instagram, engagement op Facebook en een professioneel profiel op LinkedIn. Maar heb je ooit al eens aan Pinterest gedacht? Want nee, Pinterest is niet alleen een plek om moodboards te maken voor je trouwfeest, dinner party of kinderkamer. Pinterest is ook een uitgebreide zoekmachine én het ideale platform om je vindbaarheid, zichtbaarheid en traffic naar je website te verhogen.

Pinterest-voor-je-bedrijf-waarom-en-hoe.jpg

Wat is Pinterest?

In de eerste plaats is Pinterest een sociaal netwerk met een sterke focus op het visuele. Net als bij Instagram kun je op Pinterest geen post zonder beeld plaatsen. Maar anders dan bij Instagram kun je achter al je ‘pins’ wel een rechtstreekse link steken, zodat je makkelijk kunt doorverwijzen naar bijvoorbeeld een recept of blogpost.    

Wat Pinterest écht uniek maakt, is dat het naast een sociaal netwerk ook een zoekmachine is. Heel wat mensen doen een beroep op Pinterest om inspiratie, kennis en ideeën te verzamelen. Denk maar aan moodboards voor een project of als persoonlijke inspiratie, maar ook recepten en tips die lopen van huishoudadvies tot het schrijven van een goede blog. Via Pinterest geef je makkelijk een aantal keywords in om aan te geven waarnaar je op zoek bent - net zoals je bij Google zou doen.

Als gebruiker kun je op je profiel ‘borden’ maken die fungeren als verzameling of moodboard rond een bepaald thema. Zo kun je als je gaat verbouwen een bord ‘home renovation’ maken, en daarbinnen zelfs sub-borden voor bijvoorbeeld de keuken en de badkamer. In dat bord verzamel je dan ‘pins’ rond dat thema. Dat kunnen beelden zijn die je zelf uploadt of links naar een website die je wil opslaan. Maar meestal vind je beelden en links van andere mensen of bedrijven via de zoekfunctie. En ga je die dan ‘repinnen’ op je moodboard. 

Je kunt op Pinterest je vrienden, inspirerende mensen of leuke bedrijven volgen. Hun pins en repins krijg je dan als eerste te zien op je startpagina, samen met een reeks andere beelden waarvan Pinterest denkt dat je ze leuk zult vinden. Zo krijg je een gepersonaliseerd overzicht dat vaak al helemaal jouw stijl is.

Wat kan Pinterest betekenen voor je bedrijf?

Leuk als particulier, maar hoe kan Pinterest nu iets bijdragen aan je bedrijf? 
Zeker als je actief bent binnen de lifestyle-, food-, beauty- of modewereld kunnen jouw inspirerende beelden al snel een ‘hot item’ worden op Pinterest. Zo verhoog je de visibiliteit en vindbaarheid van je merk. 

  • Door beelden van je website te pinnen of zelf pins te uploaden met een link, krijg je automatisch meer traffic naar je website binnen. Want iemand die jouw prachtig wollen jasje ‘repint’ wil vast ook graag weten waar ze het kan kopen. En via een rechtstreekse link kan ze dat veel sneller ontdekken. 

  • Pins hebben een lange levensduur omdat ze steeds overgedragen worden van de ene pinner op de andere. Iets wat je met een post op Facebook of Instagram natuurlijk niet kunt bereiken.

Best practices voor Pinterest

Educate yourself voordat je in het wilde weg begint te pinnen. Om als bedrijf een sterke aanwezigheid op te bouwen op Pinterest, zijn er namelijk een aantal roads to success die je kunt volgen. 

Een aantrekkelijk profiel

Zorg er ten eerste voor dat je profiel er professioneel, maar ook inspirerend uitziet. Kies je logo of een foto van jezelf als profielfoto. Voeg een duidelijke, krachtige beschrijving toe met relevante zoekwoorden en een link naar je website. Vergeet je website ook niet te claimen: zo kun je heel wat meer statistieken bekijken én worden alle pins die van jouw website komen naar jou teruggeleid. Je kunt ook je YouTube- en Etsy-account claimen voor dezelfde doeleinden. 

Op je profiel kun je ook uitgelichte borden toevoegen. Die worden dan als eerste getoond in een soort slideshow. Je kunt ook aanduiden welke pin dienst doet als header voor het bord - dat kan een sprekend beeld zijn, maar je kunt ook een typografische template maken met de naam van het bord. Zo ziet je profiel er meteen al een stuk aantrekkelijker uit. Een voorbeeld van een esthetisch én technisch goed Pinterest-profiel is dat van Goop.  

Heb je een SEO-blog geschreven? Gooi die dan zo snel mogelijk online, zelfs voor je er een finale check op hebt gedaan. Zo kan Google de pagina meteen beginnen indexeren en op basis daarvan je positie in de zoekresultaten bepalen.

Foto: Goop

Foto: Goop

Slimme pins

Als je een pin gaat uploaden of creëren vanaf een beeld op je website, dan houd je best rekening met een aantal aanbevelingen. Zo zijn de beelden die je op Pinterest plaatst best verticaal - het platform geeft daar zelf de voorkeur aan, dus een verticale pin krijgt meer visibiliteit. Kies daarnaast ook een kwalitatief beeld met een voldoende hoge resolutie. Inspiratiebeelden en infographics doen het altijd goed. 

Vul daarna de titel van de pin in. Die bevat één of meer belangrijke zoekwoorden, zoals “roze trenchcoat”, “vegetarisch eenpansgerecht” of “dagcrème voor gevoelige huid”. In de beschrijving van de pin kun je dan meer in detail gaan en nog meer relevante zoekwoorden aanhalen. Gebruik ook (maximaal 20) hashtags die naar jouw pin kunnen leiden, net zoals je op Instagram of Twitter doet. 

Als je niet rechtstreeks vanaf je website pint, maar eerst het beeld uploadt, moet je ook nog een URL toevoegen. Kies een relevante link zodat de persoon die op je pin terecht komt meteen vindt wat hij of zij zoekt. Link met andere woorden door naar de productpagina waar ze meteen kunnen overgaan tot een aankoop of naar een interessante blog die je schreef over het thema van de pin. 

Sinds kort kun je trouwens ook adverteren op Pinterest. Je gesponsorde pin komt dan in het overzicht of tussen de zoekresultaten te staan van een doelgroep die kiest via trefwoorden. 

Helemaal overtuigd van Pinterest voor je bedrijf, en klaar om aan de slag te gaan? We kijken al uit naar je pins!

 

Vorige
Vorige

Over-inboxing, of hoe we verzuipen in bereikbaarheid

Volgende
Volgende

Name branding: what’s in a name?